11 feb 2022

Waarom een sterke employer branding onmisbaar is

Steven
✍️ Blog
8 min. leestijd

Ondanks de berichten dat er een nieuwe economische crisis aan zit te komen, gaat het goed met de Nederlandse economie en dus met de Nederlandse arbeidsmarkt. De ‘war for talent’ is al een tijdje gaande en wordt alleen maar heftiger. Werkzoekenden hebben de banen voor het uitkiezen. Het wordt dus steeds moeilijker om als werkgever vacatures te vullen en jouw bedrijf op te laten vallen tussen concurrenten. Bij recruitment gaat het namelijk om kwaliteit van de kandidaten en niet om de kwantiteit, hier komt een recruitment strategie met een sterke online marketing handig van pas.

Employer branding

Een belangrijk onderdeel van online recruitment is employer branding: een gerichte strategie en tactiek die wordt toegepast om kandidaten te vinden, te boeien en te binden. Door middel van o.a. content- en e-mailmarketing, social & mobile recruiting, in combinatie met SEO, jobsites, talenten networks, events en CRM wordt de relatie met kandidaten aangegaan om ze uiteindelijk te verleiden tot een sollicitatie. Vragen als: ‘hoe pakken we dit precies aan, hoe onderscheiden we ons, waar moeten we dan aan denken en hoe halen we elk voordeel uit data’, zijn begrijpelijk en met onze expertise helpen we jou een eindje op weg om in 2020 de perfecte kandidaten te vinden én binden:

Jouw online recruitment in de war for talent

De war for talent betekent eigenlijk dat het in de huidige markt steeds moeilijker is geworden om nieuwe werknemers te vinden. Iedereen is op zoek naar de toppers in de markt en probeert deze op allerlei manieren aan zich te binden, marketing kan hierin een belangrijke rol spelen. Zonder talent is groei niet mogelijk en in de huidige economie zijn, zoals we eerder al stelden, veel bedrijven groeiende. Recruiters konden het werk lang af met vacatures schrijven, job sites en events, maar dat is verleden tijd. Voor het werven van talent is een echte marketing benadering nodig. That’s where we come in… Met onze expertise in gerichte arbeidsmarktcommunicatie weten wij precies de juiste toon aan te slaan voor jouw doelgroep.

Wat is het doel van arbeidsmarkt communicatie?

Het doel is kandidaten eerst boeien, dan binden. Een goede employer branding enthousiasmeert toekomstige werknemers voor ze binnengehaald worden. Op deze manier zullen ze intrinsieke motivatie vinden om bij jouw bedrijf aan de slag te willen en daarom langer blijven. Een bedrijf verkoopt als een product, wij zorgen ervoor dat de employment branding structureel en strategisch met de doelgroep communiceert door via social media een bepaald merk uit te dragen. Op deze manier onderscheid je je als bedrijf onder de concurrentie: de ‘candidate experience’

Het onderzoeken van de doelgroep

Voordat je effectief met je doelgroep kunt communiceren is het van belang dat je eerst onderzoekt wie je doelgroep is. Hoe doe je dat? Wij kijken altijd eerst naar het huidige personeelsbestand: wat voor types zijn dit? Dit zet je dan tegenover wat je zou willen en welk type persoon hier tussen zou passen. Is dit een junior of juist een meer ervaren persoon? Tevens analyseren we via Google Analytics welke personen op dit moment vooral je werkenbij website bezoeken. Op basis hiervan maak je een plan van aanpak.

Aanspreken van je doelgroep

Het uiteindelijke doel van je doelgroep ‘eerst boeien en dan binden’, is dat we er meer kwalitatieve sollicitaties van binnen krijgen. Je draagt een bepaalde communicatie uit, waardoor je een bepaald imago uitstraalt en in het algemeen meer naamsbekendheid creëert. De juiste kandidaten identificeren zich hier dan mee. Het zal de recruitmentkosten op lange termijn reduceren. Een goede werkenbij-website werkt vanzelf.

Hoe vertaal je branding naar online recruitment?

Nu de juiste vragen zijn gesteld, krijgen we inzicht in de wensen van de doelgroep. Hier kun je met innovatieve tools op in spelen. Hoe vertaal je jouw branding naar online recruitment? Hierbij kun je inzicht in je candidate journey goed gebruiken:

1. Wat kun je leren van je candidate journey?

Met behulp van kwalitatief en kwantitatief onderzoek dat wij verrichten, kun je de interactiemomenten en touchpoints identificeren: dus, inzicht krijgen in de behoeftes van je kandidaat. Wat zoeken jouw kandidaten in een bedrijf en kun jij dit bieden. Tevens kun je met deze informatie inzicht krijgen in het perspectief van je kandidaat, maar kun je ook inspelen op de context van een kandidaat (leeftijd, ervaring, woonomgeving etc.). Met al deze punten kun je het recruitmentproces toespitsen op de kandidaat en zorgen voor de ideale beleving; je weet nu waar je op moet letten.

2. Employer branding ‘je bedrijf als product verkopen op de arbeidsmarkt’

Recente onderzoeken tonen aan dat 95% van de werkzoekenden behoorlijk veel belang hecht aan het imago van hun werkgever. Of je er nu veel, weinig of helemaal geen energie in steekt: jouw bedrijf heeft een employer brand (een werkgeversmerk). Een goede employer value proposition (EVP) zorgt voor een stevige basis onder jouw werkgeversmerk. In het licht van employer branding staat EVP voor de propositie die sollicitanten duidelijk maakt waarom ze voor jou als werkgever moeten kiezen. Behalve een mooi salaris en dito arbeidsvoorwaarden gaat dat vooral om de manier waarop ze bij jou hun eigen wensen voor bijvoorbeeld groei, ontwikkeling, werk/privé-balans en zingeving kunnen waarmaken.

3. Data inzichten gebruiken naar jouw voordeel

Let op bezoekers die je huidige werkenbij website bezoeken, wat kun je hiervan leren? Zijn dit de kandidaten waar je naar zoekt en zo niet, waar zoeken de kandidaten op waar je wel naar op zoek bent. Deze data kun je dan vervolgens gebruiken om je werkenbij pagina anders in te richten of wellicht een geheel nieuwe te laten bouwen, compleet aangepast op jouw doelgroep en candidate experience.

Zelf aan de slag?

Wil je een aantrekkelijke werkgever voor talent worden? Neem contact op met onze business developer Niels de Leng.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aan bod gekomen

Online Marketing
Toon alle inspiratie