De techniek rondom Augmented Reality (AR) verandert snel en wordt steeds toegankelijker. Dit betekent dat het voor de leek ook steeds makkelijker wordt om deze – voorheen erg ingewikkelde – technologie te gaan gebruiken. Wij verwachten dat Augmented Reality zich op zakelijk vlak steeds vaker gaat bewijzen, zowel door het gebruik van een bril of een mobiele telefoon met AR Applicatie. Tijd voor een blog dus.
Een van de onderwerpen waar wij voor Augmented Reality een enorme toegevoegde waarde zien is in e-learning. Natuurlijk niet door het simpel vertalen van een PDF naar online content zoals nu vaak gebeurt, maar door een volledige AR-opleiding te realiseren.
Zo maak je deelnemers meer betrokken bij een opleiding en maakt het informatie toegankelijker en begrijpelijker. Wij noemen het AR-Learning en zetten 9 voordelen voor je op een rijtje.
Informatie is toegankelijker
98% van de personen tussen 12 en 45 jaar gebruikt een telefoon in 2017 (CBS, 2018). Dit betekent dat bijna iedereen tegenwoordig gewend is om alle informatie gemakkelijk te kunnen zoeken en vinden. Dit blijft echter in het onderwijs nog achter. Men moet nog ouderwets alles in boeken of PDF’s zoeken en al het beeldmateriaal is statisch. Met Augmented Reality kan informatie direct getoond worden wanneer er een spraakcommando wordt gegeven. Met bijvoorbeeld praktische opdrachten scheelt dit enorm. Je hoeft je aandacht niet van je practicum af te halen en kunt direct de nodige informatie zien als laag over je werkomgeving.
Voorbeelden worden duidelijker
Met Augmented Reality worden uitleggen duidelijker doordat alles visueel getoond kan worden. De statische afbeeldingen die tegenwoordig gebruikt worden in het onderwijs veranderen in 3D- modellen die midden in de kamer zweven. Met bijvoorbeeld een kloppend hart kan deze ook nog doormidden ‘gesneden’ worden, waardoor je de binnenkant van een aorta kunt zien. Dit maakt het voor de docenten een stuk gemakkelijker uitleg bij de afbeelding te geven, aangezien zijn uitleg visueel wordt ondersteund op een manier die voorheen niet mogelijk was.
Het maakt de lessen interessanter
Zeker nu de technologie nog niet bij de consument volledig is doorgedrongen, vinden mensen het enorm interessant om met Augmented Reality bezig te zijn. Het kost ze dan ook weinig moeite om de aandacht bij de les te houden, waardoor de lesstof gemakkelijker opgeslagen wordt. In de toekomst zal dit waarschijnlijk alleen maar versterken aangezien de technologie nog sterk ontwikkelt.
Het maakt stof makkelijker op te slaan
Hoe meer engagement er bij een les is, hoe meer er van de lesstof opgeslagen wordt. Zo onthoud je bijvoorbeeld meer wanneer je in discussie over een onderwerp gaat, dan wanneer je alleen leest. Wanneer je een video kijkt over iets, onthoud je hier vaak ook meer van dan wanneer je het uit een boek leest. Augmented reality doet hier nog een stapje bovenop. Doordat de leerling interactie heeft met de lesstof maakt het de stof gemakkelijker op te slaan.
Neurons that fire together, wire together
Er is een verband tussen de neurowetenschap en Augmented Reality; Neurons that fire together, wire together. Simpel gezegd houdt dit in dat we associaties leggen tussen verschillende stukjes informatie als deze tegelijk op ons afkomen. In de praktijk kan dit betekenen je informatie toevoegt aan objecten in de omgeving. Bij het leren van een taal wordt er zo bijvoorbeeld een associatie gelegd tussen een object en het woord.
Leren door het te doen, zonder het te doen.
Je leert het beste door te doen. Echter is het niet altijd wenselijk om het te leren door het te doen. Met Augmented Reality kun je een enorm levendige simulatie tonen waardoor leerlingen het kunnen leren in de praktijk, zonder hierbij patiënten of dure onderdelen in gevaar te brengen. Bekijk hier een voorbeeld van leren door te doen met AR.
Duurkoop is goedkoop
Door het gebruik van simulaties worden kosten bespaard op fysieke objecten die nodig zijn bij sommige lessen. AR-learning is dus een investering die zichzelf vaak ook terugbetaalt.
Locatie onafhankelijk trainingen aanbieden
Door het gebruiken van simulaties kunnen trainingen locatie onafhankelijk aangeboden worden. Je hoeft namelijk geen objecten mee te nemen maar de cursisten kunnen via software op eigen locatie leren. Hierbij hoeft ook geen rekening gehouden te worden met de omgeving.
Ouderwetse, fysieke omgevingen zijn niet aanpasbaar aan interacties
Voor ouderwetse simulaties waren enorme apparaten nodig welke niet aanpasbaar waren aan de situatie. Dit is bij AR-simulaties natuurlijk anders. Met een ander programma heb je een hele andere simulatie en is het dus niet nodig de hele omgeving aan te passen.
In de praktijk
Inside Heart
Een goed voorbeeld van de toepassingen van AR-learning is de Hololens applicatie ‘Inside Heart’. Deze applicatie projecteert een kloppend hart in de ruimte welke vervolgens hartklachten begint te vertonen. Hierbij kan het hart ‘opengeklapt’ worden waarbij ook de binnenkant van de aorta te zien is. Hierdoor kunnen de leerlingen exact zien wat een hart doet bij een hartaanval, zonder dat hier een mensenhart aan te pas komt.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf?
Ben je benieuwd wat augmented reality e-learning voor jouw bedrijf kan betekenen? Social Brothers helpt graag! Neem contact met ons op en wie weet heb je zulke inspirerende techniek binnenkort bij jou op de werkvloer.
Wil je meer weten over AR, lees dan ook ons complete handboek over Augmented Reality.
Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!