In het beginstadium van een design process moeten alle ideeën en ontwerpen voor een prettige customer journey nog uitgedacht worden. Paper prototyping is één manier waarop dit gedaan kan worden. Het is een techniek waarbij door het gebruik van handgetekende schermen nieuwe interfaces worden ontworpen. Binnen Social Brothers gebruiken wij paper prototyping om er samen met de klant achter te komen welke features zij belangrijk vinden. Daarnaast maakt paper prototyping duidelijk welke andere wensen de klant graag doorvertaald ziet in de designs. De doelen van paper prototyping zijn het opzetten van een duidelijke informatiearchitectuur en het visualiseren van de customer journey.
De voordelen van paper prototyping
Paper prototyping heeft verschillende voordelen. Zo passen wij deze techniek al een aantal jaar toe in onze creatieve sessies met klanten. Uit ervaring in de praktijk hebben wij ondervonden dat dit de grootste voordelen zijn van paper prototyping:
Het is makkelijk om nuttige feedback van de klant te verzamelen;
Papieren prototypes zijn snel gemaakt en ook snel aan te passen in tegenstelling tot digitale prototypes. Zo kunnen wij tijdens een creatieve sessie al makkelijk aanpassingen maken;
De designs worden niet beperkt door kenmerken van de apparaten waarop ze later gecodeerd gaan worden. De verschillende groottes van schermen kunnen leiden tot een heel andere UX;
Er is meer creativiteit mogelijk bij paper prototyping omdat je de designs niet hoeft te beperken tot de grootte of interacties van bestaande gadgets.
De nadelen van paper prototyping
Naast de vele voordelen van paper prototyping hebben wij ook de verschillende nadelen van deze techniek ervaren. Zo is het gemakkelijk om tijdens dit proces kleine elementen te vergeten. Andere nadelen die wij hebben ervaren zijn:
Animaties zijn moeilijk weer te geven;
Wanneer er met een wat ingewikkeldere sitestructuur gewerkt wordt, zijn er veel getekende schermen nodig om dit weer te geven. Het is lastig om met veel designs het overzicht te houden;
Het is alleen mogelijk om paper prototypes in persoon te testen. Wanneer een klant niet aanwezig kan zijn bij een creatieve sessie wordt paper prototyping moeilijker.
Het is noodzakelijk om de papieren prototypes over te zetten naar digitale formaat. De digitale prototypes zullen hoe dan ook uiteindelijk gemaakt moeten worden.
Ons paper prototyping process
Hoe gebruiken wij binnen Social Brothers de techniek van paper prototyping? Voor ons is paper prototyping perfect om meer te weten te komen over de producten en diensten van onze partners. Door het houden van een creatieve en vooral ook interactieve sessie kunnen we duidelijk de wensen van de klant in kaart brengen. Welke widgets of functionaliteiten vinden zij belangrijk en waarom? Deze vragen proberen we in een creatieve sessie te beantwoorden. Zo passen wij paper prototyping toe in onze creatieve sessies:
Let’s start! Nadat we nader kennis hebben gemaakt met de producten/diensten van onze partner is het tijd om ‘wishlist’ op de muur te plakken. Door middel van sticky notes laten we de klant alle wensen voor hun website/ app of ander formaat op de muur plakken. Deze methode geeft ons een duidelijk inzicht in de specifieke wensen van de klant.
Tijd om de afweging te maken welke pagina’s het beste geschikt zijn voor paper prototyping. Waar voorziet de klant problemen of waar zijn de problemen van bekend. Deze pagina’s zijn een goed startpunt om mee te beginnen.
Stap drie staat in het teken van de visualisatie van deze wensen. Tijd om ons naar de tekentafel te verplaatsen. Zowel het SB team als de klant krijgen 5 minuten om hun ideeën voor een design op papier uit te tekenen. Ready, set, go! De vijf minuten gaan in. Hoe moet de content neergezet worden? Waar komen de buttons? In 5 minuten moet alles vlot op papier gezet worden.
Time to reflect. Iedereen krijgt omstebeurt een momentje om zijn design uit te leggen. Zo krijgt ieder de mogelijkheid om te vertellen waarom zij voor bepaalde elementen gekozen hebben. Wanneer iedereen een mini-presentatie heeft gegeven, is het tijd om te beslissen welke onderdelen het beste zijn. Je stemt dus niet op een geheel design maar op losse onderdelen en elementen. Let op! Je kan niet stemmen op je eigen designonderdelen. Als extra functie gaan we nog een keer terug naar de tekentafel. Nu kunnen we echt de diepte in met de punten die uit ronde één zijn gekomen.
De sessie heeft geresulteerd in een concreet plan van aanpak! Nu is het aan ons team om de concepten om te zetten tot een high fidelity prototype.
Na de teken- en stemrondes is het tijd om het final design op papier te zetten. Alles moet worden gebundeld en samengevat op een paper prototype, zo is de eerste versie alvast gereed voor digitalisatie.
Heb je interesse in een creatieve sessie + paper prototyping voor jouw bedrijf? Aarzel niet en maak een afspraak om de mogelijkheden te bespreken!
Help ons, wat vind je er van?
Bedankt, jouw feedback is ontvangen! ❤️
Bedankt, jouw feedback is ontvangen!
Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen