11 feb 2022

Negen tips voor je online community platform

Niels
✍️ Blog
8 min. leestijd

Online interactie wordt steeds belangrijker wordt. Daardoor is er een groeiende behoefte aan online community platformen. Social Brothers ontwikkelde zo’n platform voor UtrechtINC en voor het Rotterdam Makers District. Vanuit deze ervaring geven we negen tips voor het opzetten van een online platform.

1. Ken de doelgroep van je community platform

Een platform kan alleen succesvol zijn als het aansluit bij de wensen en behoeften van de doelgroep. Zorg er daarom voor dat je voordat je begint met bouwen een goed beeld hebt van de doelgroep. Voor wie bouw je dit community platform? Stel een duidelijk profiel op van je ideale gebruiker. Denk vervolgens verder vanuit die gebruiker: waar heeft hij nu echt behoefte aan? Met welke functionaliteiten zou jij hem nu echt een stap vooruit helpen?

2. Denk aan de relevantie voor je doelgroep

Vanuit de vragen van tip 1, kun je ervoor zorgen dat je platform relevant is voor je doelgroep en een meerwaarde biedt tegenover bestaande (algemene) platformen, zoals LinkedIn. Verbindt het platform mensen die elkaar in het echt niet kennen of tegenkomen? Zorg dan voor voldoende netwerkmogelijkheden, bijvoorbeeld via een smoelenboek en de mogelijkheid berichten uit te wisselen. Is er behoefte aan het bundelen van krachten, bijvoorbeeld via een delen van vergaderruimte op een bedrijventerrein? Geef dan hier gelegenheid toe.

3. Maak gebruik van user stories en paper-prototyping

Voor tip 1 en 2 is het handig om gebruik te maken van user stories. Dit zijn korte beschrijvingen van wie de gebruiker is, wat hij wil en waarom. Een veelgebruikte structuur is:

Als…
wil ik…
zodat ik..

Uitgewerkt kan dit er als volgt uitzien:

Als medewerker in een groot bedrijf met meerdere vestigingen
wil ik toegang tot contactgegevens van collega’s in een andere vestiging
zodat ik makkelijk contact op kan nemen.

Met user stories krijg je goed zicht op de behoeften van je doelgroep en kun je voor een relevante functionaliteiten op je platform zorgen. Bij een paper-prototype gaan de verschillende stakeholders samen werken aan een potentiële oplossing. Het resultaat is een papieren prototype van de mogelijke oplossing waarin rekening is gehouden met de wensen van alle stakeholders. Zo zorg je ervoor dat alle belangen meegenomen worden in het uiteindelijke ontwerp. Een makkelijke en efficiënte manier dus om alle belangen te dienen.

4. Zorg dat het platform technisch goed in elkaar zit

De vorige tips voer je uit voordat je aan de slag gaat met het bouwen van het platform. Deze tip heeft juist betrekking op de bouwfase. Zorg ervoor dat je ontwerp technisch volledig in orde is. Social Brothers gebruikt hiervoor wireframes. Hiermee wordt een schematisch overzicht gecreëerd van het platform. Ze geven een goed beeld van de oplossing die zal worden gerealiseerd. Via een klik-schema kunnen deze wireframes ook worden getest.

5. Lanceer pas als het echt goed werkt

Natuurlijk wil je je platform zo snel mogelijk online hebben. Vergeet echter niet om het van tevoren uitgebreid te testen. Als je platform niet goed werkt, raak je gebruikers kwijt. De kans dat ze nog terugkomen is klein. Dat maakt het belangrijk om het platform in elke fase te testen en het pas te lanceren als het echt goed werkt.

6. Zorg voor commitment van gebruikers

Een platform staat of valt met actieve gebruikers. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor commitment van gebruikers. Er moeten genoeg actieve gebruikers zijn die zowel regelmatig iets komen halen als iets komen brengen. Om dit te realiseren, vallen we weer terug op tip 2: relevantie. Als je doelgroep echt iets aan het platform heeft, komen ze graag terug voor meer en zullen ze sneller bereid zijn ook hun steentje bij te dragen.

7. Vier je successen!

Wees niet te bescheiden en laat de resultaten van je platform zien. Of het nu gaat om de eerste mijlpaal van honderd gebruikers of het binnenhalen van een klant die je zonder het netwerk niet had gehad: laat altijd zien wat het oplevert. Dat motiveert anderen om ook mee te doen of om meer gebruik te gaan maken van het platform.

8. Meten = weten

Doe data-onderzoek en zorg dat je weet wat er op het platform gebeurt. Hoeveel actieve gebruikers zijn er? Welke functionaliteiten worden het meest gebruikt? Welke berichten worden het vaakst bekeken? Enkel harde cijfers kunnen je echt vertellen wat er op het platform gebeurt en wat dit oplevert voor jouw bedrijf of andere bedrijven.

9. Blijf luisteren

Aansluitend bij tip 8: blijf luisteren en ontwikkelen. Een community platform is nooit af. De behoeften van de community kunnen veranderen, dus is het belangrijk dat je het platform blijft ontwikkelen om in te spelen op de wensen van je doelgroep. Misschien werkt het delen van de vergaderruimte wel zo goed, dat er meer behoefte komt aan gedeelde ruimtes? Loopt het plaatsen van zoekertjes heel hard, denk dan aan het implementeren van een categorisch indeling om ervoor te zorgen dat iedereen het overzicht kan bewaren etc.

Meer weten?

Wil je voorbeelden zien van een community platform? Of wil je weten welke verschillende functionaliteiten mogelijk zijn? Dat lees je in ons blog ‘Hoe bouw je een business community platform?’

Heb je hulp nodig bij het bouwen van je eigen online community platform, neem dan contact op. Social Brothers gaat graag voor je aan de slag.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

DevelopmentMarketingTrends & ontwikkelingen
Toon alle inspiratie