Structured data zorgt ervoor dat Google gemakkelijker jouw data kan ‘crawlen’. Hierdoor kan Google jouw pagina’s, producten, en website beter begrijpen en weet zo waar een deze informatie in de zoekresultaten weergegeven moet worden. Het gebruik van gestructureerde gegevens is als praten met Google en Google vertellen waar jouw site over gaat. Het zal helpen met je SEO en dus je rankings. De structured data kun je toevoegen in de HTML van een website, hiermee voorzie je de zoekmachine met extra informatie en geef je gebruikers extra data om in de SERP betere keuzes te maken.
In deze blog vertellen we je meer over 5 verschillende vormen van structured data: carrousels, video’s, product, breadcrumbs en how-to’s.
Waarom is structured data belangrijk?
Structured data kan ervoor zorgen dat je pagina als een feature wordt weergegeven in de Search Engine result page. Denk hierbij aan een featured snippet, rich snippets en rich cards. Deze resultaten worden bovenaan bij de zoekresultaten geplaatst waardoor ze over het algemeen voor een hogere CTR en dus meer bezoekers op je website zorgen.
De verschillende soorten structured data worden ook wel schema’s genoemd. Bij sommige schema’s word je weergegeven met een rich snippet, of met een uitgebreid zoekresultaat op de SERP, bij andere snippets zie je niets terug in de zoekresultaten.
Dit zijn 5 voorbeelden van data schema’s:
Carrousel
Product
Video
Breadcrumbs
How-to
1. Carrousel
Carousel Structured Data transformeert je zoekresultaten van een saaie blauwe link naar een resultaat met visueel opvallende elementen. Carousel Structured Data is een horizontale lijstachtige weergave van zoekresultaten. Google presenteert meestal films, boeken of andere producten in de carrousel.
Ook wanneer je niet wordt opgenomen als rich snippet, is het nog de moeite waard om op een legitieme manier aan te geven waar je pagina over gaat. Zo kan Google jouw pagina beter rangschikken in de SERP. Wil je weten hoe je een carr
Voeg opmaak toe aan je productpagina’s zodat Google gedetailleerde productinformatie kan leveren als uitgebreid resultaat in Google Search, inclusief Google Images. Gebruikers kunnen de prijs, beschikbaarheid en beoordelingen direct in de zoekresultaten zien.
Als je opmaak gebruikt om in aanmerking te komen voor uitgebreide product resultaten, kun je potentiële kopers aantrekken terwijl ze op zoek zijn naar artikelen om te kopen op Google Search of Images. Blijf erop letten dat jouw product informatie up-to-date is, zodat consumenten de relevante artikelen vinden waar zij naar op zoek zijn.
Wil je weten hoe uw producten in aanmerking komen voor weergave met badge in Google Images? Check dan deze blog.
3. Video
Google Search is het toegangspunt om video’s te ontdekken en bekijken. Je kunt hiervoor expliciete informatie verstrekken, zoals de beschrijving, de miniatuur-URL, de uploaddatum en de duur, door je video te markeren met VideoObject. Video’s kunnen worden weergegeven in zoekresultaten van Google, zoekresultaten voor video’s, Google Afbeeldingen en Google Discover.
Binnen video structured data zijn er verschillende kenmerken die aan jouw video gekoppeld kunnen worden. Deze kenmerken zorgen voor een speciale weergaven: LIVE badge, home activities & key moments.
Wil je weten hoe je video structured data implementeert? Dan raden wij je aan deze blog te lezen.
4. Breadcrumbs
Door breadcrumbs structured data geef je Google informatie over de opbouw van jouw website en de diepte van je URL. De URL wordt hierbij netjes weergegeven in de zoekresultaten. Het kan de gebruikers helpen om de site beter te begrijpen en ook effectief te verkennen.
De breadcrumbs laten zien waar je je op de website bevindt en op welke pagina’s je hiervoor bent geweest. Elke stap van het ‘breadcrumbs pad’ is klikbaar en linkt terug naar de vorige pagina’s – helemaal terug naar de startpagina.
Wil je breadcrumbs installeren op jouw WP website? Check dan deze blog.
5. How-to
Gebruik gestructureerde HowTo-gegevens om Google expliciet te vertellen dat jouw content een how-to is. De instructie neemt de gebruiker mee door een reeks stappen die uitgevoerd moeten worden om een taak succesvol te voltooien. Deze how-to kunnen een video, afbeelding of tekst bevatten. Voorbeelden zijn: ‘Hoe maak ik een website?’ of ‘Hoe creëer ik een huisstijl?’. Wanneer jouw handleiding het beste stap voor stap gelezen kan worden, kan het in je voordeel werken om gestructureerde how-to-gegevens toe te voegen aan je content.
Goed gemarkeerde how-to-pagina’s komen mogelijk in aanmerking voor een uitgebreid resultaat in de SERP en een actie op de Google Assistent, waardoor jouw site de meer en de juiste gebruikers kan bereiken.
Wil je weten hoe je how-to gegevens toevoegt aan jouw content? We raden aan de handleiding van Google Search Central te raadplegen.
Na het lezen van deze blog weet je niet alleen wat structured data is, maar ook waarom het voordelig kan zijn om dit toe te passen in jouw digitale marketing strategie. Het implementeren van structured data kan ervoor zorgen dat jouw website, video of how-to hoger in de SERP beland waardoor er meer traffic naar jouw website wordt geleid. In de komende jaren zal Google waarschijnlijk het aantal structured data opties uitbreiden. Dus houdt vooral onze website in de gaten voor de laatste updates.