19 jun 2024

Seasonality in performance marketing: 4 tips

Patrick
✍️ Blog
16 min. leestijd

Seasonality in Performance marketing: 4 tips

Laat jij elk jaar leads of omzet liggen, omdat je eigenlijk pas begint te optimaliseren als de markt al volop in beweging is? Of heb je geen idee wanneer ‘het seizoen’ binnen jouw branche begint? Dan is het tijd om te ontdekken hoe je met slimme aanpassingen in je marketingstrategie maximaal kunt profiteren van seizoensgebonden trends. Lees verder! 

In het kort

Seizoensgebondenheid, of seasonality, verwijst naar de mate waarin producten of diensten worden gekocht tijdens specifieke periodes van het jaar, zoals de aanloop naar kerst of juist in de zomer.

Door inzicht te krijgen in deze trends, kun je de opbrengst marketingstrategieën maximaliseren en op tijd inspelen op klantbehoeften en marktbewegingen. Dit vergroot je marktaanwezigheid, merkbekendheid en maakt je in het algemeen relevanter voor je doelgroep. Hoe je dat precies doet lees je verderop in dit blog! 

Inhoudsopgave

  • Wat is seasonality 
  • Waarom moet je er wat mee?
  • Tip 1: breng de seasonality van jouw branche in kaart
  • Tip 2: Maak je content seizoensproof
  • Tip 3: Wijs je budget slim toe
  • Tip 4: Kijk naar je concurrentie

Wat is seasonality?

Seizoensgebondenheid, ook wel seasonality genoemd, verwijst naar de mate waarin producten of diensten worden gekocht in verband met bepaalde periodes van het jaar. Producten en diensten krijgen in deze periodes meer aandacht, omdat mensen ze associëren met iets specifieks. Denk aan ijsjes, airco’s en zwembaden in de zomer. 

De Customer Lifetime Value (CLV) is een veelgebruikte maatstaf voor het signaleren van seizoenstrends. De CLV is de financiële waarde die een bedrijf in de loop van de tijd kan verwachten van één klantrelatie. Het is een essentieel concept dat door veel bedrijven wordt gebruikt om hun marketingstrategieën te optimaliseren.

Waarom moet je er wat mee?

Ten eerste helpt het je om je aanbod op tijd aan te passen en op te schalen voor een seizoenstrend die in aankomst is, zoals feestdagen, seizoenswisselingen of evenementen. Hierdoor speel je op tijd in op de klantbehoefte, komen klanten niet met lege handen te staan of verplaatsen ze naar de concurrent. 

Daarnaast heeft het ook grote voordelen voor je marktbereik. Seizoensinvloeden zorgen ervoor dat je bestaande klanten en prospects extra aangetrokken worden tot je producten of diensten, waardoor je marktaanwezigheid en merkbekendheid toeneemt. Een andere factor waarom seizoensinvloeden zo goed van pas komen, is dat het helpt om jouw content te personaliseren. Door je content direct op de specifieke behoeften van jouw klanten aan te passen, maak je je content persoonlijk en relevant. 

Onze tips:

  1. Breng de seasonality van jouw branche in kaart.
  2. Maak je content seizoensproof en begin op tijd.
    • Advertenties, landingspagina’s én acties.
  3. Wijs je budget slim toe, stop niet volledig.
  4. Kijk naar je concurrentie.

1. Breng de seasonality van jouw branche in kaart

Je weet het waarschijnlijk al, maar het is belangrijk om te weten hoe en of seizoensgebonden trends jouw bedrijf beïnvloeden.

Denk maar eens na: koop je in de winter een zwembad? Of zoek je in de zomer naar een winterjas? Waarschijnlijk niet. Daar moet je als slimme marketeer op inspelen!

Zo pak je dat aan:

  • Analyseer (historische) data uit Google Analytics 4 en Google Ads. 
  • Bekijk hoe de markt zich beweegt in Google Trends.
  • Check interne verkoopgegevens van de salesafdeling.

Let op: kijk verder dan de basisgegevens. Zo onderscheid je échte seizoenstrends van overige externe invloeden, zoals het weer of acties van vorig jaar. Net zoals andere bijzondere gebeurtenissen. Vergelijk je data in een financiële crisis (en laten we de lockdown in de corona periode niet vergeten) met een tijd waarin de markt juist aantrekt? Dan moet je dit inzicht meenemen. 

Pro tip: analyseer op product- of categorieniveau om te ontdekken welke items in welke periodes het best verkopen. Vergeet niet de looptijd van je conversies te checken – vooral bij duurdere producten kan deze langer zijn dan je denkt.

2. Maak je content seizoen proof en begin op tijd

Zit je al in het drukke seizoen? Dan ben je druk bezig met bestellingen, voorraad en klantenservice. Je hebt geen tijd om aan nieuwe campagnes en marketing te denken.

Een maand eerder had je misschien meer tijd om je marketing te plannen. Gelukkig is er in het laagseizoen genoeg om aan te werken omdat je niet overspoeld wordt met klanten. 

Dit is het moment om te analyseren en je seizoensgebonden pieken en dalen te begrijpen. Maak een kalender die je content, sociale berichten en betaalde advertenties combineert, zodat je een overzicht hebt van je hele marketingplan.

Dit is ook de perfecte tijd om waardevolle content te schrijven en te ontwerpen. Maar deel deze niet allemaal buiten het seizoen! Plan ze in om te delen tijdens je drukke maanden, zodat je na lange, hectische dagen geen extra moeite hoeft te doen om blogposts, video’s en podcasts te maken.

Denk verder! Advertenties, landingspagina’s én acties

Als je een seizoensgebonden bedrijf hebt, weet je dat de concurrentie sterk is. Elke winkel probeert vóór Black Friday de aandacht van shoppers te trekken. Elke sportschool hoopt op 1 januari veel inschrijvingen te krijgen van mensen met goede voornemens.

Dat betekent dat je relevante, opvallende campagnes moet maken om je te onderscheiden van de massa. De eerste stap om op te vallen is door te vertrouwen op de stem en persoonlijkheid van je merk. Door je seizoensboodschappen met je unieke stem te delen, heb je een voorsprong op je concurrenten.

Wees niet bang om je merkidentiteit te laten stralen in je seizoensmarketingcampagnes om klanten enthousiast te maken om bij jou te winkelen.

In de praktijk

Het is belangrijk om seizoensgebonden zoekwoorden op te nemen in je SEO- en PPC-campagnes om je zichtbaarheid te vergroten tijdens drukke periodes. Ontdek welke termen en zinnen je doelgroep gebruikt tijdens specifieke seizoenen, zoals “kerstcadeaus”, “zomerkleding” of “herfstdecoraties”. Door deze termen slim te gebruiken in je websitecontent, blogposts, meta-tags en advertentieteksten, zorg je ervoor dat je beter gevonden wordt wanneer klanten actief zoeken naar seizoensgebonden producten of diensten. 

Dit principe kun je ook toepassen in je advertenties. Geef je koppen en beschrijvingen een seizoensgebonden twist: vermeld de periode duidelijk (“Deze winter”, “Maart 2024”) en pas dit toe in al je teksten, inclusief sitelinks. Voor shopping campagnes: experimenteer met seizoensgebonden producttitels.

3. Wijs je budget slim toe, stop niet volledig

Gebruik je nieuwe inzichten om je marketingbudget slim te verdelen. Stel, je hebt €100.000 te besteden. En januari is goed voor 15% van je omzet. Dan gaat er €15.000 naar januari. 

Flexibiliteit is key; als de markt onverwachts draait, wil je snel bijsturen.

Als het om marketing gaat, zijn er verschillende tactieken die je kunt gebruiken om je bestaande strategie te verbeteren en meer klanten aan te trekken tijdens je drukke seizoen. Het is echter belangrijk om het hele jaar door actief te blijven met je marketing. Zo zorg je ervoor dat klanten je altijd kunnen vinden, ongeacht wanneer ze naar je zoeken. Dit maakt het makkelijker om klaar te zijn voor je drukke seizoen.

Houd je basis marketingstrategie het hele jaar door consistent, ongeacht je seizoensmarketing.

SEO is bijvoorbeeld een tactiek die je continu moet toepassen, omdat deze zich steeds ontwikkelt en helpt om je bedrijf beter zichtbaar te maken. Hiervoor heb je een doorlopende strategie nodig.

Door het hele jaar door merkopbouwende activiteiten uit te voeren, zoals display-advertenties en PPC, hoewel op kleinere schaal, vergroot je de naamsbekendheid van je bedrijf. Zo zijn potentiële klanten zich al bewust van je merk als je drukke seizoen begint.

Sociale media zijn ook belangrijk om het hele jaar actief te gebruiken, zelfs als het alleen organische posts zijn. Het is moeilijker om tijdens je drukke seizoen betrokkenheid te krijgen als je pagina’s de afgelopen zes maanden inactief waren.

Ontwikkel een basis marketingstrategie die je kunt uitbreiden als je drukke seizoen nadert.

4. Kijk naar je concurrentie 

Over onderscheiden van de concurrentie gesproken: het is gemakkelijker om te weten hoe je opvalt als je weet waar je mee te maken hebt. Kijk eens naar wat je belangrijkste concurrenten hebben gedaan voor hun seizoensmarketing en probeer te bepalen of er gaten zijn die jij perfect kunt opvullen. 

Je wilt er ook voor zorgen dat je geen campagnes herhaalt die ze vorig jaar hebben uitgevoerd.

Wil je advies over of hulp met je e-commerce marketing? Social Brothers helpt je verder! Neem contact met ons op via de module onderaan deze pagina of ga naar onze contactpagina.

PatrickContent Marketeer[email protected]

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

MarketingStrategy
Toon alle inspiratie