Vooruit kijken, dat doen we bij Social Brothers het liefst! Daarom zijn we in de trends voor het komende jaar gedoken en hebben hieronder de beste voor je op een rijtje gezet. Om jou voor te bereiden op de trends, maar ook zodat je weet wat je ermee kunt en of het iets voor jou is.
Videomarketing
Om maar gelijk met een van de grootste trends van dit jaar te starten – het mag geen verrassing zijn – videomarketing. Video’s, shorts, reels en ga zo maar door. Een video is hét middel om een verhaal te vertellen, bewegend beeld doet namelijk wat voor het oog en is daarom vele malen effectiever dan tekst. Sterker nog; ‘1 seconde van een video is zo’n 30.000 woorden waard’ – aldus Idea Rocket.
Een onderzoek van Microsoft claimt daarnaast dat de mens tegenwoordig maar een spanningsboog heeft van 8 seconden. Een behoorlijke afname ten opzichte van het jaar 2000, toen hielden mensen het nog 12 seconden vol.
Bedenk wel: op platformen zoals Instagram en TikTok winnen de korte video’s – van 21 tot 34 seconden – in grote sprongen meer terrein. De reden? De tijdlijn of feed van mensen raakt steeds meer verzadigd waardoor de spanningsboog lager is en de vraag naar korte en makkelijk te consumeren content toeneemt. Maar of je nu mee gaat met de trends of toch liever wat langere video’s maakt; hoe duidelijker de boodschap, hoe groter de impact.
Influencer-marketing
De opkomst van influencer-marketing begon al in 2012. Toch blijft dit ook in 2023 nog een belangrijke trend. Dat komt omdat mond-tot-mondreclame nog altijd een van de meeste effectieve vormen van reclame is. Hierop inzetten met behulp van influencers is daarom een gouden strategie. Mensen zijn vaker geneigd een dienst af te nemen of product te proberen als iemand die zij kennen of vertrouwen hen hierover vertelt.
Jij wilt influencer-marketing gebruiken omdat:
- Het jouw merkbekendheid vergroot;
- Je vertrouwen en autoriteit opbouwt;
- Zij jouw doelgroep namens jou bereiken;
- Het leads stimuleert;
- Je er leads mee genereert;
- je in contact komt met een bredere markt.
Wel is het als bedrijf heel belangrijk om eerst onderzoek te doen naar het type influencer dat bij jouw doelgroep past. Kies je de verkeerde? Dan werkt het inzetten van een influencer averechts. De influencer kan niet relevant zijn voor jouw doelgroep of zelfs een slechte status hebben en jouw merk beschadigen.
User generated content
Oftewel; content gemaakt door jouw klanten. Zijn ze tevreden? Dan plaatsen ze misschien wel een positieve beoordeling, review of zelfs een social media bericht met jouw bedrijfsnaam erin. Het vertrouwen van potentiële consumenten groeit dankzij deze content. Echte mensen raden jouw product of dienst immers aan én nemen de moeite om een bericht of review te plaatsen.
Dankzij het toenemende aantal gebruikers van sociale media wordt user generated content in toenemende mate belangrijk. Denk aan Instagram of TikTok waar veel gebruikers hun outfit laten zien met de hashtag #OOTD (outfit of the day). Het noemen van een merk is iets wat niet vreemd is bij deze posts.
Met name de jongere generaties zoals Gen Z (1996 – 2010), maar ook de Millennials (1980 – 1995) zijn gevoelig voor deze content. Dit onderzoek van Businesswire concludeert dat 70% van de Gen Z’ers het zeer handig vindt om te weten wat andere klanten van het een product of dienst vinden voordat ze een aankoop doen – dit geldt voor maar liefst 78% van de Millennials.
User experience
Een duidelijk gestructureerde, snelle en interactieve website is noodzakelijk voor een fijne user experience bij gebruikers. Denk daarbij verder dan de desktopversie van jouw website. Sterker nog: start bij de mobiele versie! Er zijn meer mensen die het internet gebruiken via hun telefoon dan via een desktop. Een geoptimaliseerde mobiele website is daarom uitermate belangrijk voor een sterke gebruikerservaring.
Een positieve ervaring met jouw website vergroot de kans op een conversie wat – na een positieve ervaring – weer leidt tot loyaliteit aan jouw merk.
Voice search, AR, VR en AI.
AI en AR ontwikkelen zich in rap tempo en niet zonder reden! Consumenten tonen steeds meer interesse in deze interactiviteit – tweerichtingsverkeer als het ware. Het tijdperk van zenden is immers voorbij. Met deze nieuwe technieken wordt een gebruiker sneller, persoonlijker én efficiënter geholpen.
Er zijn veel voorbeelden te bedenken waar een consument beter geholpen is met AI of AR dan met traditionele marketing. Zo kan een kledingwinkel die AR ondersteunt potentiële klanten kleding online laten ‘passen’ of kan een Voice-toepassing alle specificaties van een product opsommen. Kortom: AR, VR, AI en voice gaan realtime interacties met (potentiële) klanten aan en worden een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie – kijk maar naar het gigantische effect dat ChatGPT van OpenAI met zich mee heeft gebracht. Het leeft en dat zal alleen maar meer gebeuren nu de technologie zich echt begint te ontwikkelen.
Maar keer je rug niet naar Voice search. Informatie op je website is bijvoorbeeld in te kaderen in vraag-en-antwoordformulieren om de vragen van gebruikers te beantwoorden op basis van hun intentie. Gebruikers die voice search gebruiken worden sneller geholpen én komen sneller op je website terecht.
Brand identity
Meer dan ooit tevoren staat de reputatie van jouw organisatie in directe verbinding met maatschappelijke verantwoordelijkheid. De reden? Er is de laatste jaren een stortvloed aan advertenties bijgekomen. Tegelijkertijd is de consument kritischer. Zij laten zich niet makkelijk voor de gek houden en voelen bedrijven regelmatig aan de tand.
Voor organisaties wordt het daarom extra belangrijk om eerlijk, transparant en persoonlijk te zijn. Hoe oprechter je bent, hoe hechter de band met je doelgroep en klanten. Noem het authenticiteit, noem het ‘trustbuilding’. Hoe dan ook; we gaan dit in 2023 steeds meer zien.
Duurzaamheid is een groot onderdeel van deze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Laat niet alleen zien dat je als bedrijf bezig bent met de verduurzaming van je producten, diensten en bedrijfsvoering, maar probeer de koploper te zijn in deze beweging. Blijf wel balans houden met de visie en missie van je bedrijf, maar vergeet niet dat meer dan de helft van de consumenten dit mee laat wegen bij het kopen van een product. Daarbij is 60% van de klanten bereid meer te betalen als jij aantoont maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Om de klanten die veel waarde hechten aan duurzaamheid niet te verliezen is het verstandig aandacht te besteden aan de initiatieven die jij nu al onderneemt. Denk aan het promoten van recyclebare verpakkingen, donaties aan goede doelen, eerlijke handel, etc.
Data driven storytelling
.Jij hebt een probleem en wij hebben de oplossing’. Het heeft lang gewerkt, maar is nu toch echt verleden tijd. Storytelling – en dan bij voorkeur data driven – heeft de overhand. Iedereen wil een goed verhaal vertellen, maar wat de doorslag komt door bewijs, cijfers en feiten.
Het is een kunst, om relevante storytelling samen te brengen met een data gedreven onderbouwing. Je vertelt zo een goed verhaal, maar bewijst ook wat de klant er aan heeft.
Het kan slim zijn om een bureau in te schakelen om je te helpen met jouw marketingactiviteiten. Social Brothers heeft veel ervaring met online marketing, storytelling, design en development – natuurlijk data driven.
Wil je advies over of hulp met je online marketing? Social Brothers helpt je verder! Neem contact met ons op via de module onderaan deze pagina of ga naar onze contactpagina.