De kans is groot dat je al een idee hebt van de impact die het juiste CRM voor jouw organisatie of bedrijf kan maken. Het is een keuze die het succes van je marketinginspanningen voor de komende jaren kan verhogen, maar een verkeerde keuze kan jouw succes ook tegenwerken. Kortom; er staat veel op het spel bij het kiezen van het juiste CRM. Veel marketeers beperken hun keuze daarom tot HubSpot of Microsoft Dynamics – twee bewezen goede keuzes. Toch kennen beide platformen enkele verschillen die je net naar HubSpot doen neigen, of juist naar Microsoft Dynamics.
In dit blog worden de overeenkomsten en verschillen tussen beide CRM-systemen duidelijk gemaakt om jou voor te bereiden om de juiste keuze te maken. Maar om een goede vergelijking te kunnen maken frissen we je geheugen graag eerst even op over wat een CRM is én wat je ermee kunt. Ben je hier al bekend mee? Ga dan direct naar de overeenkomsten en verschillen.
Wat is een CRM?
Met een Customer Relationship Management systeem – lees: CRM – organiseer en beheer je alle relaties van jouw organisatie. In dit systeem worden alle gegevens van al deze personen in een overzichtelijke plek opgeslagen. Denk aan de klantgegevens van potentiële klanten of de status van een contract van een partner. Met een CRM systeem ben je slechts een muisklik verwijdert van al deze informatie. Sommige systemen zijn meer uitgebreid en bieden ook de optie om bijbehorende marketing- en sales processen te automatiseren en stroomlijnen.
Wat zijn de mogelijkheden van een CRM?
Er zijn veel redenen te beschrijven waarom bedrijven een CRM gebruiken. Maar het overkoepelende doel is om de klantervaring te verbeteren en sales te verhogen.
Over het algemeen werkt een CRM het beste voor overwogen aankopen of dienstverleners. Dat zijn in de praktijk vaak bedrijven met een langere beslistermijn – iets waar consumenten over willen nadenken en de concurrentie in vergelijken. Dat geldt ook voor B2B, vooral die met langere verkoopcycli zoals SaaS bedrijven, hebben ook baat bij een systeem dat bedrijfsprocessen vereenvoudigt.
Handig, want zo creëer je één up-to-date punt van waarheid waar iedereen toegang toe kan hebben en hoef je informatie niet door te geven aan meerdere afdelingen. Hebben klanten regelmatig contact met je organisatie? Dan kun je met een CRM gemakkelijk de interacties met jouw klanten documenteren.
HubSpot vs. Microsoft Dynamics; de overeenkomsten en de verschillen.
Kracht en functionaliteit
HubSpot CRM combineert een gebruikerservaring op consumentenniveau met enterprise power. Sales Hub biedt contactbeheer, verkoopanalyse, verkoop betrokkenheid, verkoop automatisering, pijplijn beheer, aangepaste objecten, CPQ en nog veel meer. Duizenden groeiende B2B-bedrijven in het middensegment, ondernemingen en snelgroeiende unicorns vertrouwen erop dat Sales Hub met hen meegroeit.
Dynamics biedt verkoop uitvoering (leadbeheer, prognoses, CPQ, enz.), rapportage en meer. Ze bieden een breed scala aan krachtige producten voor bedrijven van elke omvang. je zult echter add-ons moeten kopen om de functionaliteit van LinkedIn Sales Navigator en contextuele inzichten (pipeline forecasting, e-mail engagement, predictive scoring, relationship analytics, en meer) te verkrijgen.
Zowel HubSpot als Dynamics beschikken over geavanceerde tools voor het schalen van verkoopteams.
Gebruiksgemak
HubSpot wordt beschouwd als de meest gebruiksvriendelijke CRM- en B2B-software, waarbij rep adoption vaak wordt genoemd als een belangrijk voordeel onder HubSpot-gebruikers. Als gevolg van hogere rep adoption en gebruik, zien klanten die overstappen naar HubSpot vaak een verbetering van hun datakwaliteit. In combinatie met de krachtige rapportage- en automatiseringsfuncties van HubSpot geven hoogwaardige gegevens leiders meer inzicht in de algemene gezondheid van hun bedrijf.
Dynamics heeft een robuuste rapportage die in hoge mate aanpasbaar is. Deze aanpassing kan tijd kosten om te implementeren en vereist training om het onder de knie te krijgen. G2-gebruikers verkozen HubSpot boven Dynamics 365 Sales wat betreft installatiegemak). Maar als je Dynamics eenmaal onder de knie hebt of een beheerder inhuurt, kun je robuuste aangepaste tools maken om je verkoopproces te verbeteren.
Alles-in-één platform
HubSpot’s CRM en ondersteunende Sales, Marketing, & Service Hubs zijn allemaal door HubSpot vanaf de grond opgebouwd. je krijgt een uniforme en consistente ervaring waarbij gegevens, rapportage en individuele tools er hetzelfde uitzien en aanvoelen.
Dynamics biedt meer producten zoals marketing, verkoop, klantenservice, field service en meer, maar de uitbreidbaarheid betekent meer onderhoud en een hogere leercurve. Als je een Microsoft 365-gebruiker bent, zult je merken dat Dynamics goed bij je past omdat het in hetzelfde platform past. Dankzij een integratie met Outlook kunnen gebruikers bijvoorbeeld e-mailafspraken, taken en contacten in hetzelfde systeem bijhouden.
HubSpot en Dynamics zijn alles-in-één platforms. Ze bieden beide een CRM samen met alle tools die uw front-office teams nodig hebben, waaronder verkoop-, marketing- en service tools. Met gekoppelde tools kan uw team beter samenwerken en een samenhangende klantervaring creëren.
Schaal en maatwerk
HubSpot biedt gebruiksgemak en ondersteunende praktijken om bedrijven op weg te helpen. HubSpot biedt ook een flexibele gegevensstructuur voor uw CRM met aangepaste objecten, zodat aangepaste implementaties een koud kunstje zijn. De bruikbaarheid van HubSpot betekent dat je de flexibiliteit hebt om uw HubSpot-instantie in de loop van de tijd te veranderen en aan te passen, door meer aanpassingen en nuances aan te brengen naarmate uw bedrijf groeit.
Dynamics biedt krachtige aanpassingsmogelijkheden voor complexe en geavanceerde organisaties. Zo kunnen tools als Flow en PowerApps snel inspelen op complexe bedrijfsbehoeften, vooral voor bedrijven in de productiesector. Deze tools zijn echter niet inbegrepen in de basisprijs en moeten apart worden aangeschaft.
Daarbij is Microsoft Dynamics HIPPA Compliant, dit maakt het voor grote organisaties gemakkelijker om veilig met klantgegevens om te gaan.
Hoewel het mogelijk is om AVG-, CCPA- en HIPAA-compatibel te blijven met HubSpot, bevat het platform geen ingebouwde compliance functies zoals Dynamics dat wel doet.
HubSpot en Dynamics bieden de kracht die groeiende bedrijven nodig hebben. Deze bedrijven hebben CRM’s nodig die kunnen meegroeien met hun behoeften. Daarom is het belangrijk om de flexibiliteit en controle te hebben om uw CRM aan te passen aan uw bedrijfsproces.
Ecosystemen
HubSpot’s App Marketplace hanteert dezelfde aanpak voor integraties met derden als de eigen software – met een sterke focus op kracht, gebruiksgemak en kwaliteit. Installeren en configureren van integraties via de marketplace is eenvoudig met meer dan 500 apps en integraties, waarvan vele native (HubSpot-built) integraties zijn.
Dynamics connectors bibliotheek biedt honderden tools die je kunt gebruiken om te integreren met Dynamics 365. Verbind tools binnen de Office suite of apps van derden. Ook kunt je met flow templates twee of meer apps aan elkaar koppelen om een specifiek proces uit te voeren.
HubSpot en Dynamics bieden beide uitstekende add-on functionaliteit via een robuust app-ecosysteem. Beide bieden open API’s en tools voor ontwikkelaars om uw CRM aan te passen aan uw bedrijf.
Ons oordeel
Natuurlijk moet het platform dat je kiest passen bij de behoeften en doelstellingen van je bedrijf. De eerste stap bij het kiezen van een CRM is het vaststellen van deze doelstellingen en behoeften op het gebied van marketing(attributie). Op basis van de informatie in dit blog kunnen we globaal de volgende conclusie trekken:
HubSpot: Als je een klein tot (middel)groot bedrijf bent dat meer analyses over meerdere kanalen wil, zal HubSpot waarschijnlijk de slimmere keuze zijn. Dit zal gelden voor de meeste bedrijven die op zoek zijn naar een (nieuw) CRM. HubSpot is eenvoudiger, intuïtiever en is gemakkelijk met andere programma’s te integreren.
Microsoft Dynamics: Als je een grote complexe onderneming bent met strikte behoeften op het gebied van gegevensbeheer, is Microsoft Dynamics wellicht de betere optie.
Heb je hulp nodig met je CRM strategie, CRM implementatie of wil je gewoon even sparren? Neem contact met ons op! Social Brothers is een Digital Agency en Platinum HubSpot partner. Als team worden wij gedreven door de uitdagingen van onze opdrachtgevers. Samen groeien is iets waar wij enthousiast van worden.
Ons team van adviseurs, designers, marketeers en developers is volledig gericht op online groeien. We staan al meer dan een decennium op een speelveld dat dagelijks verandert. Met nieuwe kanalen, veranderende middelen of innovatieve technieken. Dagelijks helpen wij onze opdrachtgevers met de basis van hun bedrijf. Elke dag een beetje beter, daar staan we voor. Benieuwd wat we allemaal voor je kunnen betekenen? Klik hier.