Bijna wekelijks is het nieuws gevuld met berichten over faillisementen ‘’in de winkelstraat ‘’, bizarre beurswaarderingen van e-commerce start-ups en ‘’visionairs’’ over hoe de winkelstraat eruit moet zien. Waar vroeger mijn kleine dorpje een leuke plek was om naartoe te gaan om even te winkelen, lijkt het nu haast verlaten. De retailwereld ligt op zijn kop.
Vanuit mijn werk als eigenaar van Social Brothers, maar zeker ook vanuit mijn werk als online adviseur, zie ik deze veranderingen bijna dagelijks voorbij komen. Soms bij een ondernemer die aan het worstelen is met zijn of haar online business model (waarom zou ik een webshop beginnen?), soms bij een manager die de target ‘views’ of ’likes‘ meekrijgt (hoe maak ik de toegevoegde waarde meetbaar) en soms bij een medewerker die zich afvraagt wat zijn of haar toegevoegde gaat zijn in dit veranderende speelveld (hoe ziet marketing eruit in de toekomst?).
Wij hebben daar als Social Brothers zijnde vaak een antwoord op en helpen we mensen de juiste richting op, maar soms weten wij het ook niet. Wat we wel altijd zeker weten is dat het vaak, op het eerste gezicht, met kleine dingen begint. Niet met het opstellen van een volledig nieuw marketingplan, het aannemen van een nieuwe marketingmanager of door het bouwen van een volledig nieuwe website of webshop.
Leuk voorbeeld daarvan is Coolblue met de slogan “alles voor een glimlach”, maar dat voorbeeld is ook wel een beetje verzadigd en ondertussen ook niet meer zo ‘klein’. Wat ik zelf een mooi voorbeeld vind is bijvoorbeeld No Label, waar ik zelf klant ben. Deze webshop is volledig gericht op mannen die kleding over het algemeen zien als iets functioneels (herkenbaar). No Label verkoopt basics van de hoogste kwaliteit tegen een eerlijke prijs. Natuurlijk is dat makkelijker gezegd dan gedaan, maar hoe kom je aan die producten en hoe hou je ze betaalbaar? Een discussie die, denk ik, voor iedere ondernemer herkenbaar is en kan worden gezien als de basis van ondernemen.