Interessant materiaal zijn banners van landingspagina’s. Deze zijn uiteraard erg belangrijk omdat ze de eerste kennismaking met de website vormen. Hubspot geeft het voorbeeld van Humana, een Amerikaanse ziekteverzekering. Door de tekst op de banner in te korten en te verduidelijken, hebben ze hun CTR met 433% kunnen verhogen. Ook het gebruik van het woord ‘shop’ in de CTA had een verhoging van de CTR met 192% tot gevolg. A/B testen kunnen dus een groot verschil maken. Daarom is essentieel om te weten hoe je een A/B test nu echt goed gebruikt.
Slim testen
Veel bedrijven voeren testen uit omdat ze denken dat dit hoort, zonder er echt goed over na te denken. Hierdoor halen ze niet het maximale eruit. Zorg dat je zaken test die echt nuttig zijn om te weten. Ga niet testen om te testen: daarmee verdoe je je tijd. Dat een zuurstokroze achtergrond waarvan je ogen uit de kassen knallen, geen positief effect zal hebben op het aantal bezoekers dat langer op je website blijft, kun je zelf ook wel bedenken. Maar ga ook geen aanpassingen op de website doen, zonder dat je weet wat het gevolg is, enkel omdat je manager denkt dat het een goed idee is. Test dus aanpassingen waarvan je vermoedt dat ze een positief gevolg hebben om zeker te weten dat je hypothese juist is. Zo krijg je de tools in handen om de aanpassingen op je website datagedreven te maken, in plaats van intuïtief.
Toeval of statistiek?
Nu even over de cijfers. Om de twee versies te publiceren en in een gelijke verdeling naar je publiek te krijgen, gebruik je een plug-in als Google Optimize. Als je weet welke varianten je wilt testen, bedenk je welke conversies je voor de test hoort te meten, zoals kliks, downloads of orders. Bedenk wat je target is en welke metrics hiervoor van belang zijn. Als je dit ingesteld hebt, kun je de twee versies lanceren en bijhouden wat de resultaten ervan zijn. Het is belangrijk dat deze resultaten statistisch significant zijn. Eén extra offerte kunnen schrijven met variant B, wil niet zeggen dat variant B beter is. Het betekent enkel dat je geluk hebt gehad. De P-waarde van je testresultaten mag daarom maximaal 5% zijn. De standaarddeviatie is zo klein mogelijk. Bepaal op basis daarvan hoeveel bezoekers je nodig hebt om je test succesvol te laten zijn. Op basis van het gemiddeld aantal bezoekers, kun je dan de duur van je test bepalen. Het is aan te raden om te gaan voor testen die je in korte tijd af kan ronden, want dan kun je des te sneller je website optimaliseren. Bij een productpagina met zo’n 5.000 bezoekers per week, kun je al binnen een week een significant resultaat hebben.
Wat doe je met de resultaten?
Na de test weet je welke variant beter werkt en dus meer conversies oplevert. Deze variant ga je uiteraard gebruiken. Is er meer kans dat mensen doorklikken bij het gebruik van banner 2 in plaats van banner 1, dan ga je uiteraard banner 2 gebruiken. Op dezelfde manier kies je voor de zoekbalk met ‘search the blog’ als tekst wanneer dit beter blijkt te werken dan ‘search by topic’. De resultaten geven je dus de mogelijkheid om de beste versie of de best werkende versie van je website te maken.
Wat kan Social Brothers voor je doen?
Wil je op de hoogte blijven van nieuwste ontwikkelingen, schrijf je dan zeker in voor onze nieuwsbrief. Wil je niet zelf aan de slag, neem dan gerust contact op. Wij onderzoeken graag wat de meest optimale versie van jouw website is.