11 feb 2022

Hoe bouw ik een goede B2B webshop?

Steven
✍️ Blog
7 min. leestijd

B2B is een internationale aanduiding voor business to business: bedrijven aan bedrijven. Het gaat dan om bedrijven die specifiek alleen zaken doen met andere bedrijven. Dit gaat dus om professionals, waarom blijft het succes van een B2B webshop dan vaak uit? Dankzij het internet kunnen mensen zich inlezen, ze weten wat ze willen en ontwikkelingen gaan razendsnel. Hoe bouw je nu een goede B2B webshop? Hier alvast vijf fouten die je sowieso kan vermijden:

De business case

Dit is waar je mee begint en toch is dit vaak wat er mist tijdens meetings. Wanneer de business case er wel is dan wordt er bijvoorbeeld alleen gekeken naar mogelijke omzetstijging en niet naar hoe je kosten laag kan houden of naar beneden kan brengen. Dat is volgens ons een gemiste kans, want vaak is er behoorlijk wat te halen in kostenreductie en dan met name in het aantal fouten dat gemaakt wordt. Wanneer je foutmarges reduceert (denk aan de fouten die ontstaan tijdens miscommunicaties bijvoorbeeld) kan je behoorlijk wat kosten besparen. Een goed voorbeeld is om een online bestelsysteem te implementeren in plaats van het aannemen van bestellingen via de telefoon (ja dit gebeurt hier en daar nog steeds).

Achterlopen op je B2C

B2C is een internationale term voor business to customer: bedrijven naar klanten. Wat blijkt uit de praktijk is dat bedrijven vaak te makkelijk denken over bepaalde aspecten van een webshop die juist veel aandacht zouden mogen genieten. Dan hebben we het over design en gebruikersgemak, B2C-webshops hebben dit uiteraard tot in de puntjes geregeld. Dit is niet het geval bij B2B, hier is nog veel ruimte voor verbetering. Anno 2019 is het makkelijk om ervan uit te gaan dat orders vanzelf binnenkomen. Zaken als bureaustoelen, laptops, computerschermen etc. blijven namelijk toch wel nodig, toch? De concurrentie neemt online toe en uiteindelijk zijn het toch mensen die de bestellingen doen, ook bij B2B. Daarom is het ook bij deze vorm noodzakelijk om iemand te ‘verleiden’ – ook omdat ze dan makkelijker terugkomen voor de volgende bestelling – met een mooie- en fris vormgegeven website. Wij adviseren daarom ook om elke vier a vijf jaar te investeren in een nieuwe website met een up-to-date design.

Onvindbaar zijn

Yes, daar is het weer: SEO (Search Engine Optimalisation). Wie maximaal resultaat wil behalen voor zijn of haar vindbaarheid in Google kan er niet om heen. De kans dat iemand toevallig tegen een webwinkel aanloopt is niet zo groot, dus zit er vaak veel tijd in om online goed vindbaar te zijn en met recht. Ook andere marketingactiviteiten zoals e-mailmarketing en campagnes op social media dragen bij aan een betere vindbaarheid en conversie (de voltooide gewenste actie zoals bestellingen). Wat dat betreft is het ook in de B2C beter geregeld, want veel marketingstrategieën zijn al gericht op conversieverhoging. Online marketing is een apart vak, wij adviseren dan ook altijd om een specialist aan te nemen waar dat kan, om een stappenplan uit te stippelen waar je als bedrijf ook zelfstandig mee aan de slag kan.

Geen inbreng vragen van de klant

Er is niks mis met inventariseren bij de klant, en dit wordt eigenlijk veel en veel te weinig gedaan. Weten voor wie je al die moeite doet is ontzettend belangrijk om het maximale uit je webshop te halen. Hier heb je als B2B-ondernemer eigenlijk het voordeel op B2C, omdat je relatie met de klant intensiever is. Waarom zou je dan de klant niet vragen of alles naar wens is en wat de lange termijn doelen zijn? Mocht er hier echt geen tijd voor zijn – want druk, druk, druk – dan zou je nog kunnen overwegen dit proces deels te automatiseren. Dit kan heel makkelijk door een online vragenlijst te implementeren die de klant dan kan invullen.

Alle data op orde krijgen

Volgens onderzoek stellen 87% (!) van de ondervraagde bedrijven, dat het op orde krijgen van de data de grootste uitdaging is tijdens de digitalisering van B2B-organisaties. Volgens ons kan het WooCommerce-systeem een oplossing bieden. Dit systeem zorgt voor de belangrijke factor van verbinding, hier staat dan ook de meest actuele (en natuurlijk correcte) informatie in. Zaken als prijzen, kortingen, klanten en producten, zijn belangrijk om in je backend op orde te houden.

Je wilt natuurlijk niet dat er verouderde of verkeerde informatie op de website komt te staan, wanneer je daarom gaat voor een geïntegreerde B2B webshop, wordt alle informatie van het WooCommerce-systeem ook gebruikt in de webshop. Uiteraard is het ook belangrijk dat de informatie in de frontend klopt, zoals productafbeeldingen- en omschrijvingen, banners en achtergrondafbeeldingen. Op deze manier heb je een zo compleet mogelijke webshop waardoor de launch sneller zal verlopen.

Neem contact met ons op, Social Brothers denkt met je mee wanneer je toch niet helemaal uit je B2B webshop bouwen komt. It’s what we do:

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

e-commerce
Toon alle inspiratie