Als bedrijf, maar zeker ook als digital agency kan je er niet omheen. Google & Facebook Ads zijn niet meer weg te denken uit de online marketing. Het zijn de uitstekende tools om jouw bedrijf online te promoten en te laten groeien. Ads beïnvloeden gebruikers in hun koopgedrag en dat kan leiden tot een hoger conversiepercentage. De koopbehoefte en wensen van consumenten zijn natuurlijk heel persoonlijk en daarom is het van belang dat jouw campagnes aansluiten op deze factoren. Zowel de Return on investment als de Return on Ads Spend maken het inzichtelijk hoe winstgevend de lopende campagnes zijn. In dit artikel vertellen wij je meer over ROI, ROAS en POAS.
ROI,ROAS en het verschil tussen deze twee termen
Return on Investment is een belangrijke term om er achter te komen of jouw werkzaamheden daadwerkelijk geld in het laatje opleveren. Zeker in de digitale marketing is ROI een belangrijke term.
Wat is de ROI van jouw Google Ads Campagnes? Zijn de campagnes winstgevend of is het toch beter om een andere richting op te gaan? ROI is gebaseerd op jouw marketingdoelen en geeft duidelijk inzicht in de impact die de Google Ads-campagnes hebben gehad op jouw bedrijf. Door de verhouding tussen de kosten en nettowinst te berekenen, krijg je inzicht in het bedrag dat je met jouw campagnes verdient of verliest. Om het ROI te berekenen, trek je het bedrag dat aan de campagnes is uitgegeven af van de inkomsten die de campagnes hebben gemaakt. Dit aantal wordt vervolgens gedeeld door het uitgegeven bedrag. De formule luidt als volgt:
ROI = (Opbrengst – kosten) / Totale kosten
Een andere soortgelijke term, Return on Ad Spend (ROAS), vergelijkt hoeveel er verdiend is met hoeveel er is uitgegeven. Het geeft inzicht in jouw online marketing-inspanningen en of deze winstgevend zijn. Wanneer je voor jezelf duidelijk hebt gesteld hoeveel ROAS je moet behalen, loop je niet meer tegen beperkingen in je budget aan. Je weet wat elke euro die je investeert oplevert wanneer je jouw ROAS hebt vastgesteld. Hierdoor kun je meer spenderen, zolang de ROAS op hetzelfde niveau blijft.
ROAS = Opbrengst / Advertentie kosten
Wat is het verschil tussen ROAS en ROI? Het verschil is dat ROAS zich richt op de omzet terwijl de ROI zich focust op de nettowinst. De Return on Ads Spend houdt alleen rekening met het bedrag dat rechtstreeks aan de advertenties wordt uitgeeft. Return on Investment houdt niet alleen rekening met de uitgaven maar ook met extra kosten, zoals productiekosten en overheadkosten.