Als digital marketeer snappen we dat je nieuwe wetgeving niet op de voet volgt, echter is er afgelopen Maart, 2022 een interessante politieke overeenkomst gesloten. Zo heeft de Europese Commissie de Digital Service Act goedgekeurd, een wetgeving die de online regeltjes zal gaan aanscherpen. Deze wetgeving is al 20 jaar niet meer aangescherpt en dus letterlijk niet meer van deze tijd. De regelgeving ligt in het verlengde van de Digitale Markten Wet (DMA) die ook kort besproken zal worden in dit artikel. Deze wetten vormen samen een set aan nieuwe online regels. De nieuwe regels zullen van toepassing zijn op de gehele EU om een veiligere en meer open digitale wereld te creëren. Vanaf 2023 zal de DSA in werking gezet worden, interessant dus om je hier als digital marketeer nu al in te verdiepen!
Wat is de Digital Service Act in het kort? + de DMA
De act heeft twee hoofddoelen. Allereerst, is het belangrijk om een veilige online omgeving te creëren voor gebruikers. De grondrechten van alle gebruikers van digitale diensten moet beter beschermd worden, zoals deze in de fysieke wereld ook beschermd worden. Denk hierbij aan betere bescherming van de vrijheid van meningsuiting en gebruikers gegeven. Binnen de Digital Service Act staan een aantal topics centraal:
Dark pattern en onzichtbare algoritmes
Nep nieuws: het verspreiden van desinformatie van topic gerelateerd aan politiek of gezondheid.
Illegale en schadelijke content: cyber geweld, schending van auteursrechten en haat zaaien.
Illegale online handel van goederen en diensten
Daarnaast, moet de Digitale Markten Wet (DMA) online monopolies tegengaan waardoor kleine spelers ook een eerlijke kans krijgen op de markt. De wetgeving is vooral gefocust op grote en medium size bedrijven. Denk bij grote corporates aan bedrijven zoals Google, Microsoft, Apple en Amazon.
Voor wie is deze nieuwe regelgeving belangrijk?
De nieuwe regels van de DSA zijn asymmetrisch opgesteld. Kleine tot medium bedrijven hebben verplichtingen die in verhouding staan met hun grote, capaciteiten en impact op de digitale wereld. Grote online platforms die meer dan 10% van de EU-bevolking maandelijks bereiken, worden beschouwd als systemisch. Aangezien zij een aanzienlijke grote maatschappelijke impact hebben zullen zij onderworpen worden aan specifieke en strengere regels.
De Digital Services Act richt zich op intermediaire diensten zoals:
online platforms waar verkopers en consumenten samenkomen: online marktplaatsen, deeleconomie platformen, appstores, en sociale media platformen.
Zeer grote online platforms – corporates
Wat zal er concreet veranderen door de nieuwe regelgeving?
1. Het transparanter maken van online advertenties en algoritmes
Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Wanneer je online naar nieuwe sneakers op zoek bent, laten we zeggen Nike sneakers, en je vervolgens op elke website reclame ziet staan over diezelfde schoenen.
Alle online interacties die je uitvoert zoals clicks, zoekgeschiedenis, online surveys en quizzes worden onthouden. Deze data helpt bij het bouwen van jouw persoonlijke profiel. Bedrijven kunnen vervolgens deze data opkopen om jou te targetten met hun advertenties.
De DSA wilt deze ‘surveillance advertising’ gaan verbieden. Het Europees Parlement steunt officieel het verbod op het surveilleren van minderjarige online voor reclamedoeleinden en voor het gebruik van gevoelige gegevens. Daarnaast moet er meer transparantie komen rondom reclame gebruik. Platformen moeten gebruikers beter gaan informeren over de instellingen die zij gebruiken om mensen te targetten. Ook moet er meer duidelijkheid komen over hoe gebruikers deze instellingen gemakkelijk kunnen wijzigen.
2. Het stoppen van manipulatie door ‘dark patterns’
Je wilt een app downloaden maar deze vraagt je om eerst de algemene voorwaarde te accepteren, echter zijn deze voorwaarde zo lang dat je er bijna niet doorheen komt. Of je bezoekt een website waarbij je maar niet de knop kan vinden om de cookies uit te zetten. Dit zijn allebei twee goede voorbeelden van dark patterns. We zijn er al aan gewend geraakt dat het internet ons vaak gemanipuleerd, maar dit is natuurlijk niet normaal.
De DSA zal met een set nieuwe regels het gebruik van dark patterns tegengaan. Deze nieuwe regels moeten onder andere de volgende praktijken tegen gaan:
Bepaalde knoppen of instellingen visueel duidelijker weergeven dan andere. Denk hierbij aan het accepteren of weigeren van cookies waarbij de laatste optie kleiner wordt weergegeven.
Een gebruiker herhaaldelijk om toestemming voor bepaalde instellingen vragen.
Een gebruiker aansporen om bepaalde instellingen te wijzigen.
Het extra moeilijk maken om diensten te annuleren.
Een gebruiker herhaaldelijk om toestemming vragen terwijl er al via een geautomatiseerde tool bezwaar is gemaakt.
3. Meer controle over welke content gebruikers wordt aanbevolen
Grote sociale media netwerken gebruiken geautomatiseerde algoritmes om content of producten te laten zien aan gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘groepen waar je lid van moet worden’ op Facebook of je tijdlijn op Instagram toen deze ineens niet meer op chronologische volgorde gepresenteerd werd. Deze algoritmes zijn vaak zo ingesteld dat ze content laten zijn die een reactie uitlokken doordat ze extreem, opvallend of als schokkend worden ervaren. Deze algoritmes stimuleren het viraal gaan van negatieve content zoals haatspraak en nepnieuws.
De DSA moet het gebruik van deze algoritmes transparanter maken. Daarnaast moeten grote online platforms de keuze aanbieden voor gebruikers om deze aanbevelingssystemen te wijzigen. Denk hierbij aan Instagram die de keuze heeft teruggebracht om je feed weer chronologisch in te delen.
4. Haatspraak en illegale content moet beter gereporteerd kunnen worden
Momenteel is er niet een plek of systeem waar je online haatspraak of illegale content kan rapporteren.
Bij het invoeren van de Digital Service Act moet het de standaard worden om illegale content te rapporteren waarbij belangrijke details en de online locatie van gebeurtenis benoemd wordt. Daarnaast zal er gevraagd worden om bewijs aan te leveren waar dit mogelijk is. Grote online platforms krijgen ook zelf de verantwoording om snel te reageren op zulke aantijgingen.
5. Het moet veiliger worden om online producten te kopen
Online producten bestellen is booming, betere veiligheid rondom deze producten is dus van groot belang. Een elektrisch apparaat wat ineens ontploft is natuurlijk niet de bedoeling en zou beter gecontroleerd moeten worden. Online marktplaatsen moeten strengere regels opstellen voor verkopers die zich willen aanmelden op hun platform. Momenteel is het mogelijk om met een neppe bedrijfsinformatie een account aan te maken.
De Digital Service act zal de ‘Know Your Business Customer’ introduceren, hierdoor wordt het makkelijker voor online marktplaatsen om de identiteit van de verkopers vast te stellen.
We hebben kort de grootste veranderingen die de nieuwe Digital Service Act met zich meebrengt besproken. Wil je op de hoogte blijven van al het laatste ‘digitale’ nieuws? Check de inspiratie op onze blog!
Help ons, wat vind je er van?
Bedankt, jouw feedback is ontvangen! ❤️
Bedankt, jouw feedback is ontvangen!
Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen