In Nederland nog onbekend, maar in de Verenigde Staten al ontzettend populair. Zoals de planning er nu uitziet gaat Google for Jobs deze zomer haar weg naar Nederland maken, er zouden zelfs testen gedaan worden om nog voor deze zomer live te gaan. Het idee is dat wanneer je zoekt naar een baan, je direct openstaande vacatures te zien krijgt in je Google resultaten. Wanneer je als bedrijf goed voorbereid bent, betekent dit dat jouw vacatures nog voor de Google resultaten van andere jobboards komen te staan. Dat is natuurlijk een grote win voor jou als bedrijf.
Wat betekent dit bijvoorbeeld voor de jobboard gigant Indeed? Waarschijnlijk exit. Alle vacatures zullen eerst in Google Jobs te zien zijn, wat betekent dat andere jobboards overbodig zullen worden. Dit is dus hét moment om je goed voor te bereiden. De verantwoordelijkheid ligt dan ook bij jou als bedrijf. Google Jobs werkt met structured data (een manier om informatie op je webpagina te markeren om je vindbaarheid te verbeteren) en wanneer je deze data niet op orde hebt is het dus onmogelijk zichtbaar te zijn in Google for Jobs.
To click, or not to click
Google geeft ons de informatie gratis en voor niks. Deze mogelijkheid om snel bij informatie te komen heeft letterlijk levens gered, het leven beter gemaakt en een toegang tot oneindig veel informatie gegeven die zonder Google wellicht nooit bereikbaar zou zijn geweest. Of nou ja, dat is het beeld. De Google ads zijn steeds minder ‘zichtbaar’. Wat daarmee wordt bedoeld, is dat het steeds moeilijker te zien is of iets een advertentie is. Dit gaat daarom vooral ten koste van de organische zoekresultaten: steeds meer Europeanen klikken op betaalde advertenties. Vooral op mobiele apparaten is de betaalde variant populair. Dit komt waarschijnlijk omdat het ‘scroll gedrag’ op de mobiel minder is en bezoekers eerder klikken. Daarnaast neemt het aantal niet-klikkers toe. Hoe komt dit?
Eigenlijk is dit vrij makkelijk te verklaren, Google is slim en speelt in op onze ‘instant gratification’ generatie. We willen meteen resultaat zien, daarom heeft Google nu het antwoord al direct paraat wanneer je zoekt op ‘het weer vandaag’. We hoeven niet meer door te klikken, en haken af zodra we gevonden hebben wat we zochten. Met de de diensten van Google probeert het bedrijf te voorspellen wat mensen interessant vinden, om vervolgens gericht te adverteren.
Progressive web apps
De afkorting PWA ben je wellicht al wel eens tegengekomen. Deze afkorting staat voor ‘progressive web apps’. Dit zijn geavanceerde webpagina’s die kunnen functioneren als applicatie: ze zijn progressief, responsive, offline en online te gebruiken en altijd up-to-date, veilig en net als gewone websites vindbaar in de zoekmachines. Met name Google speelt hier ontzettend slim op in. Wat bij PWA’s mogelijk is – zoals bijvoorbeeld het versturen van pushmeldingen over kortingen – is bij gewone websites nog niet mogelijk en wordt niet door elke browser ondersteund, maar alles is mogelijk in Google.
Het blijft indrukwekkend hoe Google haar positie blijft verbreden en verbeteren. Google verdient een kritische benadering, op die manier hebben wij er als gebruiker op de lange termijn meer aan. Want meer en meer komt de vraag naar boven, in hoeverre is Google onafhankelijk? Met het intikken van opdrachten in Google, het klikken op resultaten en het gebruik van andere diensten, maken we de reclamemachine voortdurend sterker en de eigenaar ervan rijker. De opwaartse spiraal wordt mogelijk gemaakt door de zoekers, die in een mum van tijd een resultaat vinden – en daarvoor niets betalen. Volgens ons is het daarom noodzakelijk om Google als partner te gaan zien en naar haar poppen te dansen, om achterblijven te voorkomen.
Kom je er toch niet helemaal uit? Wij houden wel van een uitdaging! Neem contact op met ons en wij denken met jou mee. It’s what we do.