-
Het combineren van gebruikersdata, slimme technologie en veel creativiteit. Dat is de korte beschrijving van het fenomeen ‘growth hacking’. Hoe je het ook wilt noemen, het idee is simpel: een snelle groei van het aantal klanten of gebruikers voor jouw product of dienst. En in tegenstelling tot traditionele tactieken het liefst met een relatief laag budget. In plaats van met een advertentiebudget klanten ‘kopen’, trek je ze aan als een magneet.
Hoe doen wij dat, en hoe kun je zelf aan de slag gaan? Wij laten het zien en geven 5 gouden tips om te groeien!
3 voorbeelden van growth hacking
Om een beter beeld te krijgen van wat growth hacking is, zijn dit drie voorbeelden van diensten die op een slimme manier een enorme groei in gebruikers realiseerden.
Spotify
Voorheen werd de muziek die je luisterde de automatisch gedeeld met je vrienden op Facebook. Jouw vrienden zagen dus naar welke muziek je luisterde, én dat je Spotify gebruikte. Met die functie zorgde Spotify ervoor dat hun naam rond ging als een lopend vuurtje.
Dropbox
Ook een klassiek voorbeeld van het effect van delen. Als je je namelijk inschrijft voor de opslagdienst en een vriend uitnodigt, krijgen jullie beiden meer opslagruimte. En hoe meer van je vrienden zich aansluiten, hoe meer opslagruimte.
Hotmail
Toen de e-maildienst net bestond groeide het aantal gebruikers in 6 maanden tijd naar 1 miljoen gebruikers. 5 weken later was dat 2 miljoen. Hoe was dat mogelijk? Door in elke verzonden e-mail onderaan te plaatsen: ‘PS: I love you. Get your free e-mail at Hotmail’.
Welke data-tools gebruiken wij?
Wanneer je een poster ophangt kan dat erg effectief zijn. Mensen lopen er langs, bekijken ‘m even en gaan in het ideale geval naar de website. En na een tijdje, boem, een nieuwe aankoop. Maar de poster vertelt je niet wie er naar de poster kijkt en wie niet, hoe oud ze zijn, waar ze geïnteresseerd in zijn en of ze de website bezoeken of niet. In de wondere wereld van het internet is dat gelukkig anders. Met de juiste middelen kun je van alles te weten komen over de gebruikers van jouw website of profiel en over hun internetgedrag. Deze informatie kun je inzetten om de weg naar conversie zo toegankelijk mogelijk te maken. Want je kent je doelgroep goed. Ook wij maken graag gebruik van slimme tools om gebruikersdata te verzamelen. We zetten ze voor je op een rijtje.
Google Analytics
Je hebt er vast wel van gehoord. Te gebruiken om alles te verzamelen over je websitebezoekers. Het vertelt je veel over je doelgroep en dat is zinvol voor adverteren. Maar wil de conversie verhogen op jouw website dan kun je beter naar het gedrag van de gebruiker kijken. Of het nu gaat om het lezen van informatie, het inschrijven voor de nieuwsbrief of het doen van een aankoop.
Een paar tips om waardevolle informatie te verzamelen:
- Zet je call-to-action op één pagina (vaak de startpagina) en maak dat het middelpunt van je website.
- Kijk naar het bouncepercentage. Zijn bezoekers snel weg, probeer dan de pagina te verbeteren.
- Kijk waar je bezoekers vandaan komen. Komen er weinig van Google? Verbeter je SEO. Komen er veel via Facebook zonder dat je adverteert? Lekker bezig!
Facebook Pixel
Waar Google Analytics veel vertelt over het gedrag van je websitebezoekers, houdt de Facebook Pixel een Facebook-ID bij van je websitebezoekers. Het is dus de perfecte combinatie van technologie en online adverteren. Het maakt je Facebookadvertenties effectiever en efficienter. Ook wij hebben ontdekt welke mogelijkheden deze tool kan bieden.
Zo kun je jouw advertenties op Facebook optimaliseren met de Facebook Pixel:
- Maak een doorlopende advertentie gericht op personen die je website al een keer hebben bezocht. Deze reminder op Facebook zorgt vaak voor een hoge Click Through Rate.
Tip: De advertentie kan ook gericht worden op bezoekers van een specifieke pagina van de website.
- Sluit personen uit die al eerder op je website zijn geweest. Zo bereik je alleen een nieuwe doelgroep, maar kun je wel specifiek blijven.
- Laat Facebook een vergelijkbare doelgroep aanmaken en richt je advertenties daarop. De doelgroep bestaat uit personen met dezelfde leeftijd, interesses en meer.
Social Media
Wij maken veel gebruik van Facebook. En Facebook heeft net als bijvoorbeeld LinkedIn een eigen interface voor het bekijken van alle statistieken en gegevens over de personen die jouw pagina bekijken. Deze gegevens kun je gebruiken om de juiste doelgroep in te stellen bij het adverteren. Het is goed om deze data af en toe onder de loep te nemen. Zo weet je als bedrijf tegen wie je je verhaal vertelt.
Ook Instagram kan een goed middel zijn om je doelgroep persoonlijk te benaderen. Er is een groot scala aan tools die je inzicht geven in je Insta-statistieken, helaas vaak betaalt. Goed nieuws: Binnenkort komt Instagram zelf met een platform die inzicht geeft in de je account, je doelgroep en je advertenties, Instagram Business Tools. Het is alleen nog even wachten tot het in Nederland wordt uitgerold.
5 gouden tips om te groeien
Pak je het goed aan dan kun je met een paar slimme methodes snel groeien. Natuurlijk verschilt dit per bedrijf, branche en doelgroep. Waar begin je dan? We geven je 5 gouden tips om van start te gaan.
- Kies een duidelijk hoofddoel voor je website.
- Maak overgaan tot conversie zo makkelijk mogelijk voor de gebruiker.
- Beloon je gebruikers.
- Zorg ervoor dat delen zeer aantrekkelijk is.
- Ga voor efficiëntie, niet voor een groot bereik. Dat komt vanzelf.
Ben jij benieuwd hoe je gebruikersdata effectief in kunt zetten voor jouw bedrijf, of mis je net dat stukje technologie om het mogelijk te maken? Onder het genot van een kopje koffie kijken we graag wat we voor je kunnen doen!
Home Inspiratie Data-marketing en growth hacking. Zo doe je dat!
11 feb 2022
Data-marketing en growth hacking. Zo doe je dat!
Steven
✍️ Blog
20 min. leestijd Help ons, wat vind je er van?
Thanks voor de feedback!
Thanks voor de feedback!
Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aan bod gekomen
Online Marketing