13 jun 2024

488% meer sollicitaties voor gemeente Utrecht

Patrick
❤️ Project
11 min. leestijd

De gemeente Utrecht draagt de verantwoordelijkheid over het welzijn en de levenskwaliteit van haar inwoners. Iedere dag wordt er gewerkt aan een gezonde, groene en schone leefomgeving waar mensen prettig kunnen werken en wonen.

 

Met meer dan 5.000 collega’s streeft de gemeente Utrecht naar positieve veranderingen in de omgeving. Daar is passend personeel voor nodig, soms al op korte termijn. Het vinden van de juiste kandidaten is daarom niet altijd makkelijk. Met een slimme online marketingstrategie is hier een passende oplossing voor bedacht!

In deze case

  • Uitdaging
  • Oplossing
  • Facts & figures

Oplossing

In het voorjaar van 2022 is er met een grote lanceringscampagne een nieuwe Employer Value Proposition (EVP) gelanceerd. Om deze EVP kracht bij te zetten, werd in november 2023 een innovatieve oplossing geïmplementeerd: een Dynamic Search Ad (DSA) campagne. Dit stelt de gemeente Utrecht in staat om automatisch informatie van hun website te halen en deze te gebruiken om zoekwoorden en advertentiekoppen te genereren die relevant zijn voor die vacature.

Daarnaast werd een koppeling gemaakt tussen datasheets en Google Ads met behulp van Channable. Dit stelt ons in staat om binnen een jaar meer dan 600 vacature-advertenties te plaatsen zonder handmatige inrichtingen. Bovendien werd een script geïmplementeerd voor het automatisch genereren van UTM-codes, waardoor de bron van sollicitaties op vacatureniveau kon worden geanalyseerd in Google Analytics 4. 

Synchroon aan deze DSA campagnes wordt er per vakgebied een gerichte touch-campagne gevoerd om specifieke doelgroepen kennis te laten maken met de gemeente Utrecht en haar EVP.

Om de nauwkeurigheid van deze campagne te verbeteren en meer relevante input voor Google te genereren, werden SEO-technische aanpassingen doorgevoerd op de website van de gemeente Utrecht. Hierdoor kon de DSA-campagne beter inspelen op de zoekintenties van potentiële kandidaten en de juiste doelgroep effectiever bereiken.

Facts & figures

  • De kosten per sollicitatie daalden met bijna 84%. 
  • Het aantal sollicitaties in mei 2023 steeg tot mei 2024 met dik 488%.

Resultaat

Het resultaat van de samenwerking tussen Social Brothers en de gemeente Utrecht is een volledig geautomatiseerde benadering van het recruitmentproces. Het resultaat? Niet alleen in aanzienlijke kostenbesparingen, maar ook in een aanzienlijke toename van het aantal sollicitaties voor vacatures bij de Gemeente Utrecht.

Wil je advies over of hulp met je recruitmentmarketing? Social Brothers helpt je verder! Neem contact met ons op via de module onderaan deze pagina of ga naar onze contactpagina.

Steven Founder[email protected]06-20413957
Ik doe aanWhatsApp

Geinspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

MarketingOnline MarketingStrategy
Toon alle inspiratie