1. Adverteren
We beginnen gelijk met een marketingtechniek die we in de echte wereld al kennen en gebruiken, adverteren. Ook in de Metaverse wordt het mogelijk voor bedrijven om te adverteren. Verschillende manieren van adverteren zullen mogelijk zijn door het gebruikt van onder andere virtuele billboards, grafische banners en audio advertenties. Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren op virtuele kleding. Deze ‘old school’ marketingtechniek geeft dus weer nieuwe mogelijkheden in de virtuele omgeving van de Metaverse.
Een voorbeeld van slim gebruik van adverteren in de virtuele wereld is de in-game marketing van Adidas. De FIFA Playstation-videogame heeft in 2020, Turkije een alternatief gehouden voor het geannuleerde EK-voetbal: The Uncancelled Cup. Wedstrijden tussen twaalf voetballers en twaalf beroemdheden werden live gestreamd via Adidas’ lokale Facebook Live, IGTV en YouTube Live-profielen. Tijdens deze uitzendingen droegen de avatars van de voetballers in de videogame virtuele kleding van Adidas, waarbij het logo duidelijk zichtbaar was. Fun fact: de virtuele wedstrijden hadden een twee keer zo groot live publiek dan die van de Turkse top voetbalcompetitie.