29 mrt 2022

6 digitale marketing mogelijkheden om te adverteren in de Metaverse

✍️ Blog
19 min. leestijd

Je hebt de term vast al wel eens voorbij horen komen, de toekomst van artificial reality, de Metaverse. Dit netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D ruimtes met interactieve avatars is niet alleen grensverleggend in de AR wereld maar het verschuift ook de ‘grens’ van digital marketing. Als we Mark Zuckerberg mogen geloven kunnen we over 5 à 10 jaar allemaal in dezelfde virtuele wereld rondhangen met eigen avatars spreken en bewegen. Tijd om de mogelijkheden van adverteren in deze nieuwe virtuele wereld te ontdekken. In deze blog geven we zes digitale marketing mogelijkheden van adverteren in de Metaverse plus voorbeelden vanuit de praktijk.

  1. Adverteren
  2. Virtuele locaties
  3. Virtuele influencers
  4. Advergames
  5. Metaverse commercie
  6. Virtuele evenementen

1. Adverteren

We beginnen gelijk met een marketingtechniek die we in de echte wereld al kennen en gebruiken, adverteren. Ook in de Metaverse wordt het mogelijk voor bedrijven om te adverteren. Verschillende manieren van adverteren zullen mogelijk zijn door het gebruikt van onder andere virtuele billboards, grafische banners en audio advertenties. Daarnaast is het ook mogelijk om te adverteren op virtuele kleding. Deze ‘old school’ marketingtechniek geeft dus weer nieuwe mogelijkheden in de virtuele omgeving van de Metaverse.

Een voorbeeld van slim gebruik van adverteren in de virtuele wereld is de in-game marketing van Adidas. De FIFA Playstation-videogame heeft in 2020, Turkije een alternatief gehouden voor het geannuleerde EK-voetbal: The Uncancelled Cup. Wedstrijden tussen twaalf voetballers en twaalf beroemdheden werden live gestreamd via Adidas’ lokale Facebook Live, IGTV en YouTube Live-profielen. Tijdens deze uitzendingen droegen de avatars van de voetballers in de videogame virtuele kleding van Adidas, waarbij het logo duidelijk zichtbaar was. Fun fact: de virtuele wedstrijden hadden een twee keer zo groot live publiek dan die van de Turkse top voetbalcompetitie.

Bron: Dididay

2. Virtuele locaties

We gaan nog een stapje verder in de marketing van de toekomst, bedrijven kunnen vastgoed opeisen in de Metaverse en hier hun eigen virtuele locaties van maken. Bedrijven kunnen inspirerende, virtuele 3D-venues, werelden en ruimtes vanaf de grond opbouwen. Deze locaties in de Metaverse kunnen onder andere worden ingezet voor merk evenementen zoals online fashion shows en concerten. Het is niet alleen een creatieve mogelijkheid om je merk te promoten, maar ook een kans om als merk deel uit te maken van een online experience.

Een voorbeeld van een bedrijf dat gebruik heeft gemaakt van deze virtuele mogelijkheid is Hyundai met hun Hyundai Mobility Adventure ruimte op het online-entertainment platform Roblox. Binnen deze virtuele ervaring kunnen bezoekers elkaar ontmoeten, met elkaar communiceren, spelletjes spelen, een rollenspel spelen en het mobiliteitsaanbod van Hyundai Motor ervaren. Het doel van Hyundai is om jonge fans vertrouwd te maken met hun nieuwe voertuigen en de toekomstige mobiliteitsoplossingen van Hyundai Motor.

Bron: Imotion

3. Virtuele influencers

Het gebruik van influencers is ook een old school marketingtechniek die marketeers kunnen gaan toepassen in de Metaverse. Virtuele influencers zijn voor bedrijven een stuk goedkoper en daarnaast ook beter controleerbaar dan real life influencers.

Een voorbeeld van een populaire virtuele influencer is Daisy. Daisy is gecreëerd door het bedrijf YOOX. Daisy focust zich op fashion en de populaire cultuur op Instagram. De virtuele influencer was te zien in meerdere campagnes voor bekende kledingmerken zoals Calvin Klein en Tommy Hilfiger.

Bron: Yoox

4. Avergames

Advergames is een marketingstrategie waarbij games worden gebruikt om te adverteren voor een merk. Deze strategie is niet te verwarren met in-game adverteren. Met advergames wordt er namelijk niet in een game van een externe partij geadverteerd maar bedrijven creëren een geheel eigen nieuwe game om hun producten of diensten te promoten.

Het luxe modemerk Balenciaga heeft de advergame Afterworld: The Age Of Tomorrow ontwikkeld. Binnen deze game kunnen gebruikers online fashion shows bijwonen om de nieuwste collectie van het merk te bewonderen. Daarnaast hebben gebruikers de mogelijkheid om binnen een virtuele Balenciaga winkel de nieuwe collectie te passen.

Bron: Kakuchopurei

5. Metaverse commercie

Metaverse commercie wordt ook wel de direct-to-avatar economie genoemd. Bij deze marketingtechniek worden digitale goederen van merken verkocht in de Metaverse. Gebruikers in de Metaverse kunnen kleding en producten van bekende merken kopen voor hun avatar. Een ander goed voorbeeld van Metaverse commercie is de non-fungible token oftewel de NFT markt.

Een interessante NFT-kunstenaar om in de gaten te houden is Beeple. Deze virtuele kunstenaar heeft een hoge following met 2.5 miljoen volgers op het sociale media platform Instagram. Beeple maakt controversiële kunstwerken met vaak een politieke twist. Met zijn project ‘Everydays’ ben je er van verzekerd elke dag een nieuw kunstwerk voorbij te zien komen.

Bron: Beeple

6. Virtuele evenementen

Deze marketingtechniek wordt vooral door de entertainmentindustrie gebruikt, maar is als marketeer zeker ook de moeite waard om in te verdiepen. Virtuele evenementen trekken namelijk aanzienlijk veel bezoekers, bijna 2.5 miljard mensen nemen nu al deel aan deze virtuele economie. Bedrijven zien steeds meer waarde in virtuele evenementen om hiermee hun klantbeleving te verhogen.

Een voorbeeld van een veel bezocht virtueel evenement is het concert van Travis Scott op Fortnite waarbij 27.7 miljoen bezoekers aanwezig waren. In de game werden vijf shows gehouden daarbij een enorme avatar van Travis Scott een aantal van zijn nummers zong.

Ondanks dat we nog maar aan het prille begin staan van de Metaverse, zijn er al veel mogelijkheden om nu te beginnen met adverteren in de virtuele wereld. Naast de zes virtuele marketing mogelijkheden die in dit artikel zijn benoemd, zijn wij er zeker van dat deze trend zich nog verder gaat ontwikkelen. Houd onze blog in de gaten voor de laatste nieuwe trends en wordt de marketeer van de toekomst.

Bron: Forbes

Meer weten?

Wil je op de hoogte worden gehouden over de laatste trends op gebied van digital marketing? schrijf je dan in voor de nieuwsbrief van Social Brothers.

Bekijk ook ons artikel om te checken of jouw bedrijf AR-proof is.

 

Geïnspireerd? De volgende onderwerpen zijn aanbod gekomen

ARHuisstijl ontwikkelingInnovatieTech
Toon alle inspiratie