De webshop is met de nodige bloed, zweet en tranen opgericht, maar waarom richt je een webshop op? Om te verkopen! Je hebt een product of een dienst waar jouw doelgroep kennis mee moet maken en dat is gelijk een nogal voor de hand liggende reden om een webshop te starten. Anno 2016/2017 is de standaard webshop niet meer weg te denken uit het online straatbeeld, maar er valt tegelijkertijd ook een hoop te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan conversiegerichtheid. Een webshop oprichten is namelijk stap 1, maar deze vervolgens conversiegericht inrichten is essentieel voor het succes hiervan.
Conversie?
Conversie kan op verschillende manieren gedefinieerd worden, maar doorgaans wordt het omschreven als het omzetten van websitebezoekers naar betalende klanten. Het optimaliseren van conversie betekent dat eraan de webshop wordt gesleuteld om de potentiële klant te overtuigen van een aankoop. Dit kan een eenmalige gebeurtenis lijken, maar dit is een doorgaand proces. Waarom is het eigenlijk belangrijk om te optimaliseren voor conversie? Wij geven 4 essentiële redenen.
1. Producten verkopen
Gek genoeg gebeurt het vaak dat een webshop wordt gelanceerd en dat de aanname bestaat dat het product zichzelf vervolgens wel verkoopt. Naast een doelgerichte (online) marketingcampagne is het optimaliseren van de webshop uiteindelijk datgene wat de bezoeker over de streep trekt. Het besef dat een webshop uiteindelijk dient voor productverkoop is ondergewaardeerd.
2. Gebruiksgemak
Op het gebied van online advertising is al geruime tijd een discussie gaande over het volgen van potentiële klanten door middel van retargeting. Zalando is een partij die dit vrij agressief doet. Zodra ik (al dan niet per ongeluk) een product op Zalando heb bekeken, weet ik zeker dat ik het product in velerlei (banner) advertenties ga tegenkomen op sites die in eerste instantie niet iets te maken hebben met Zalando of het bekeken product. Een groep mensen vindt dit privacyschending terwijl een andere groep mensen aangeeft dat dit de persoonlijke online service verhoogt. Een vergelijkbare discussie kan worden gevoerd op het gebied van conversieverhoging. Aan de ene kant is conversiegericht denken een manier om potentiële klanten te verleiden en kan die verleiding als indringend worden ervaren, aan de andere kant zorgt het voor gebruiksgemak. Een webshop die volledig is gericht op conversie laat geen ruimte aan onduidelijkheid in de navigatie, user experience en informatie over het product. Met andere woorden: het zorgt voor gebruiksgemak.
Een voorbeeld is de verkoop van de iPhone 7 bij Coolblue. Op de homepagina wordt de categorie ‘bestverkocht’ getoond, met daarbij de iPhone 7 aan het begin:
Wat hier opvalt op het gebied van conversiegerichtheid en gebruiksgemak, is het volgende:
- Door te benoemen dat het de beste keuze is wordt twijfel weggenomen bij de potentiële klant
- Het tonen van het aantal positieve recensies (en het groene kleurgebruik) toont autoriteit en social proof
- Het weglaten van het euroteken is een trucje om het pijncentrum in het brein zo min mogelijk te activeren. Het uitvoeren van een betaling activeert namelijk het pijncentrum in het brein
Bij enige interesse in het product, wat goed bepaald kan worden door eerdere bezoeken aan de website, is de kans groot dat die interesse wordt uitgebreid en dat de kans groter is dat wordt overgegaan tot een aankoop. Wat wij hier zien, is dat enerzijds verleidingstechnieken worden gebruikt, maar dat ook antwoord wordt gegeven op vragen die een potentiële klant kan hebben: hoe tevreden gebruikers zijn, wat het product kost en wat Coolblue er zelf van vindt.
3. Visie
De bedrijven die het nu voor het zeggen hebben -denk aan jongens als Apple, Red Bull, Nike en Coca-Cola- zijn ooit begonnen met een visie. Of het nu een marketingpraatje is, of dat het echt zo is, feit is dat die visie belangrijk is geweest voor het succes. Apple wilde de status quo bestrijden en ‘anders denken’ met als gevolg dat producten werden ontwikkeld die bijdroegen aan die visie. Coca-Cola heeft haar visie gevormd om het begrip ‘happiness’ met het drankje wat bijdraagt aan dat begrip. Een webshop inrichten op conversie zorgt er aan de ene kant dus voor dat het product wordt verkocht, maar het kan goed zijn dat jij een webshop bent gestart met een grotere visie dan ‘producten verkopen’. De manier om die visie uit te dragen? Ervoor zorgen dat de doelgroep kennismaakt met het product of de dienst. De oplossing? Conversie-optimalisatie!
4. Data, data en.. data!
‘Spelen’ met conversie-optimalisatie zorgt ervoor dat je veel relevante data verzamelt. De termen data-marketing, big data en growth hacking vallen regelmatig en de manier waarop je relevante data verzamelt over de doelgroep is door te variëren in boodschappen, knoppen en indelingen. Dit kan op de volgende manieren:
- Varieer in de hoofdboodschap: voor de ene doelgroep kan het drinken van cola betekenen dat de dorst gelest wordt terwijl voor een andere doelgroep cola geldt als gezelligheidsdrank of als stimulans voor het sporten. Meet welke boodschap het meest effectief is en varieer vervolgens in boodschappen die daarop voortborduren
- Gebruik regelmatig een andere call-to-action: is het hoofddoel producten verkopen en is de doelgroep vatbaar voor concrete boodschappen? Probeer dan zo direct mogelijk te communiceren met een tekst als ‘Bestel nu!’ Doorloopt de doelgroep een langer beïnvloedingsproces? Richt de call-to-action dan bijvoorbeeld eerst op inschrijven voor de nieuwsbrief met gratis tips
- Varieer in de volgorde: Coolblue zet nu de iPhone 7 in de spotlights, maar het is interessant om deze af te wisselen met een ander product in een A/B-test om te ontdekken of dit product vervolgens beter verkoopt.
In eerste instantie wordt een webshop zo goed mogelijk ingericht met de doelgroep op het oog, maar blijf vooral testen. De doelgroep verandert regelmatig en het is belangrijk om mee te veranderen. Het meten van deze variaties zorgt ervoor dat je de data om kan zetten in relevante aanpassingen. Voorwaarde is natuurlijk dat de juiste tools zijn gekoppeld waarmee uiteindelijk het effect gemeten kan worden.
En nu?
Volgende week lanceren wij de beste tips om potentiële klanten te verleiden en daarmee meer conversie te behalen. Kun je in de tussentijd niet wachten? Een belletje of een kop koffie kan natuurlijk ook. Neem gerust contact op!