Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

Hoe spannend is het eigenlijk dat Amazon naar Nederland komt?

Je hoeft Linkedin, NU.nl of het AD maar te openen en er is een bericht te vinden over de komst van Amazon van Nederland. Het leukste van die berichten (en zoals zo vaak), vind ik de reacties op deze berichten, vaak toch wel in het voordeel van de Nederlandse bedrijven. Sommige van die reacties zijn zo chauvinistisch als de gemiddelde Fransman, ‘’ Laten we bol.com (onderdeel van multinational Ahold) steunen, zodat de Nederlands E-commerce markt blijft bestaan ‘’, en aan de andere kant zien we de goed zoekers met tientallen posts (en veel reacties) die de ‘’5-10-20 trucs om je producten zo goed mogelijk te verkopen op Amazon en snel geld te verdienen’’ al adverteren. 

Het leukste is, dat er weer wat gebeurt op het gebied van de Nederlandse E-Commerce wereld en we zien dagelijks dat onze klanten hiermee bezig zijn. Tijd om eens een vergelijking te maken tussen de grote drie: Amazon vs Coolblue vs Bol.com. Aangezien we hier vanuit een marketingperspectief naar kijken, heb ik ervoor gekozen om het oude 5P model hierbij te pakken, juist omdat deze zich al jaren lijkt te bewijzen. 

Even kort een introductie over de 5p’s en de reden waarom het in bijna elk marketing opleiding wordt gebruikt. Het 5P model is bedacht voor Philip Kotler, professor op het gebied van Marketing. De 5P’s gaat over de volgende woorden: Product, Promotie, Prijs, Plaats en Personeel. Simpel as that. Wil je meer weten over de 5p’s, lees deze publicatie dan eens: link

Per P pakken we de analyse op, zodat we een goed een eerlijk beeld krijgen van de verschillende bedrijven. 

Product

De grote drie zijn allen een webshop, met verschillende productcategorieën en merken. Amazon is ooit begonnen als online boekwinkel, hetzelfde geldt voor Bol.com. Coolblue richtte zich in het verleden op de verschillende specifieke niche platformen (telefoonhoesjeshop.nl) en tegenwoordig alle categorieën op 1 platform. We zien wel onderscheid in de mogelijkheid voor ondernemers om eigen producten te verkopen op de platformen. Bij zowel Amazon & Bol.com is dit namelijk een mogelijkheid en Coolblue heeft deze mogelijkheid bijvoorbeeld niet. Wel horen we de verhalen dat Amazon goed lopende producten kopieert en aan het huismerk toevoegt, deze ervaringen zien we bij Bol.com niet en lijkt het er daarom op dat jouw product hier veiliger is. 

Promotie:

Het tweede onderdeel is gericht op alle vormen van promotie van het bedrijf / waar komen we ze tegen. Bol.com is natuurlijk bekend van de Nederlandse reclames, eerst met een Bol Mannetje, tegenwoordig met de typisch (Nederlandse) situaties zoals ‘de juiste knop’. Daarnaast zijn de Sinterklaas reclames over het algemeen legendarisch te noemen (link).

Vrij herkenbaar voor de gemiddelde Nederlander en ze laten duidelijk zien de doelgroep te begrijpen. Aan de andere kant is Coolblue actief met de ‘Alles voor een glimlach’ en nieuwere slogans, wat zich duidelijk richt op het geven van service aan zijn klanten. Zoals bijvoorbeeld bij het kiezen van een laptop of wasmachine. Daarnaast helpt het dat de CEO (Pieter Zwart) van Coolblue ondertussen een bekende nederlander genoemd mag worden en geregeld terugkomt in de verschillende reclames. Daarnaast zijn de promoties van Coolblue over het algemeen humoristisch te noemen, wat goed aansluit bij de doelgroep en een gevoel van herkenning geeft. Zoals bijvoorbeeld bij het plofkraak incident in Utrecht niet lang geleden en de manier waarop Coolblue reageerde met de plofknaap vacature

Wanneer we kijken naar de promotie van Amazon dan zien we stiekem hier en daar wat influencer reclames voorbij komen maar is het verder nog vrij rustig in Nederland. Wel zien we internationaal veel verschillende promotieactiviteiten, soms met grote namen en vaak met hoop interactie. Een typisch voorbeeld daarvoor is de 2019 Holiday commercial, of de Amazon Super Bowl commercial. Leuke commercials, maar sluit niet direct aan bij de Nederlandse doelgroep. 

Prijs:

Het derde onderdeel is gericht op de prijs van de producten die worden verkocht. Op dit moment is het lastig om de prijzen van Amazon te vergelijken met de prijzen van Coolblue en Bol.com omdat veel producten nog niet beschikbaar zijn. Wel zien we dat de prijzen bij Coolblue over het algemeen iets hoger liggen dan bij Bol.com, als we de prijzen van Amazon.de daarnaast leggen zien we dat deze weer wat lager liggen. Dit is geen garantie voor de Nederlandse uitbreiding, maar zou een indicatie kunnen zijn dat Amazon op prijs wil gaan concurreren met de spelers. Dit is in het verleden al eerder gedaan (zowel USA en Duitsland) en werden er door middel van extreem lage prijzen stukken markt ‘’gekocht’’. Deze tactiek is niet ongewoon en kan voor kapitaalkrachtige partijen een interessante manier zijn om relatief snel een markt binnen te treden. Met de huidige kapitaalpositie van Amazon is dit geen probleem. 

Plaats

Het vierde onderdeel is gericht op de plaats van een product of leverancier. We zien hier een duidelijk onderscheid tussen de verschillende spelers. Waar Coolblue de afgelopen jaren flink heeft geïnvesteerd in Offline Winkels (met vaak lange rijen) heeft Bol.com een mooie combinatie met de verschillende Albert Heijn winkels. Mijn verwachting is dat deze combinatie de komende jaren nog verder zal doorontwikkelen. Amazon heeft aan de andere kant nog geen fysieke locaties en zal dit moeten compenseren met een andere oplossing om fysiek zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Ik verwacht dat dit door flinke offline printwerk campagnes zal worden ingezet, maar duidelijk is dat op dit moment nog niet. 

Personeel:

Het laatste onderdeel is gericht op het personeel van de winkels. Iets wat lastig is voor webshops om zich in te kunnen onderscheiden. Wel zien we dat zowel Bol.com als Coolblue een goede reputatie hebben op het gebied van klantenservice. Coolblue heeft er ten slotte van rekening hun slogan van gemaakt. Hiernaast zien we dat de Coolblue bezorgers een goede reputatie hebben. Wanneer we de reputaties op Trustpilot bekijken dan zien we hier een groot onderscheid in de spelers en heeft Coolblue by far de beste reputatie 4,5 ster t.o.v Amazon de met 2 sterren en Bol.com met 3,5 ster.

Dus, hoe spannend is het nou echt? 

Wanneer we de 5p’s met elkaar vergelijken zien we een duidelijk verschil tussen de partijen. Aan de ene kant de Nederlandse spelers die de markt goed kennen, een relatief goede service bieden en bij de doelgroepen top of mind (kunnen) zijn. Aan de andere kant zien we de mogelijkheden van Amazon om de Nederlandse markt te kopen. Mijn verwachting is dat dit niet in zo’n tempo zal gebeuren en dat de Nederlandse spelers relatief weinig last gaan krijgen van de komst van Amazon. De Nederlandse aandeelhouders van zowel Bol.com als Coolblue zijn kapitaalkrachtig genoeg om mee te kunnen investeren en ik verwacht niet dat Amazon Nederland als een ontzettend belangrijke markt gaat zien die ze ten koste van alles willen veroveren. 

Hierbij wil ik graag de vergelijking maken tussen Marktplaats.nl en Ebay. Ebay de grote (moeder) maatschappij die overal ter wereld een leidende positie heeft op het gebied van tweedehands producten en aan de andere kant Marktplaats.nl, wat als typisch Nederlandse speler toch goed blijft presteren in de markt. Waar in andere landen de landelijke merken zijn vervangen door Ebay, blijft Marktplaats.nl toch hoog in de markt liggen. Ik verwacht dan ook dat ondanks de internationale IT focus van de gemiddelde Nederlander, we toch graag trouw blijven aan de Nederlandse leveranciers.

Steven Ammerlaan

Steven Ammerlaan

Innovatie Consultant & Eigenaar | Steven@socialbrothers.nl | 06-204 13 957
Steven Ammerlaan