AR helpt niet alleen bij het leren van nieuwe dingen door te visualiseren, maar ook door de mogelijkheid om een situatie in AR te simuleren en op deze manier ermee te oefenen. Weer een voorbeeld op het kruispunt van educatie en gezondheid. In samenwerking met het Centrum voor Angst en Dwang in Venray hebben we een AR-training ontwikkeld tegen bepaalde fobieën. Deze wordt nu veel toegepast in de geestelijke gezondheidszorg.
Het idee erachter is dat je van een fobie af kan komen door de confrontatie met je angst aan te gaan. Dit noemt men exposure therapy. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat AR hier net zo goed werkt als traditionele therapie. Daarnaast heeft AR als bijkomend voordeel dat je veel makkelijker een bepaalde situatie kan nabootsen. Om iemand van bijvoorbeeld hoogtevrees af te helpen, hoef je niet met je therapeut de Eiffeltoren te beklimmen, maar kun je met een wearable op in de behandelkamer blijven.
Lees ook hoe we AR inzetten voor het trainen van risico-inschattingen.
Hoe zit het met privacy?
Positief verhaal tot nu toe, maar hoe zit het met privacy? Google Glass heeft laten zien welke privacyproblemen er spelen rondom wearables. De AR-bril kan alles opnemen en mensen vinden dit niet prettig. Ook is er een probleem met geofencing: de bril weet als het ware waar je bent, zoals ook het geval is met smartphones. De mogelijkheden van AR-brillen zijn cool, maar de wearables roepen ook zeker privacyvragen op.
Inmiddels is er een hoop geleerd. Bedrijven denken meer na over privacy en de opslag van gegevens. Grote aanjagers daarvan waren privacyschandalen, zoals het Cambridge Analytica-schandaal resulterend in een boete van 5 miljoen dollar voor Facebook. Nieuwe maatregelen zoals de AVG hebben ook zoden aan de dijk gezet.
IT-bedrijven hebben geleerd van eerdere fouten en zoeken naar manieren om AR-brillen te ontwikkelen zonder de verscherpte privacyrichtlijnen te schenden, al is het alleen maar om eerdere problemen te voorkomen. Dit blijkt ook uit het feit dat nieuwe AR-brillen gericht zijn op de zakelijke markt en dus (nog) geen grote invloed hebben op het dagelijkse leven van mensen buiten hun werkplek.
Meer weten?
AR heeft ons dus veel te bieden. Niet alleen in de toekomst, maar ook nu al. Dat maakt het des te waarschijnlijker dat de invloed van AR op ons leven, maar vooral op ons werk de komende tijd alleen maar zal toenemen. Wil je meer weten over ontwikkelingen in AR? Lees dan ook ons complete handboek over AR of meld je aan voor de nieuwsbrief. We houden je dan regelmatig op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen!
Wil je weten hoe AR jouw organisatie efficiënter, aantrekkelijker en innovatiever kan maken? Neem contact op. We denken graag met je mee over de mogelijkheden. Op onze dienstenpagina vind je ook meer informatie.