Zo’n 250.000 gehandicapten jongeren ontvangen een Wajong-uitkering. Deze uitkering bestond tot voor kort uit veel verschillende regelingen. Het kabinet heeft een wetsvoorstel ingediend om dit te harmoniseren. Tegen dit wetsvoorstel was grote weerstand, omdat veel Wajongers er mogelijk honderden euro’s op achteruit zouden gaan.
De Landelijke Cliëntenraad (LCR) heeft ons gevraagd mee te denken over een marketingcampagne om meer aandacht te krijgen voor de negatieve gevolgen, mocht deze wet ongewijzigd worden ingevoerd. De LCR vertegenwoordigt burgers die moeten terugvallen op de sociale zekerheid en is officiële gesprekspartner van de landelijke overheid. Naast de LCR ondersteunen ook FNV, VCP-Young, Stichting Studeren en Werken op Maat de campagne.
“Afgelopen week hebben wij overleg gehad met Staatssecretaris Van Ark. Zij noemt de campagne een succes en zegt dat mede dankzij deze campagne de Wajong-wet een betere wet is geworden.” Peter van Leeuwen, beleidsmedewerkers LCR
De bedoeling van de campagne was zoveel mogelijk steun en aandacht te genereren voor de verbetervoorstellen van de samenwerkende organisaties. De uitdaging hierbij lag vooral in de extreem krappe deadline omdat het wetsvoorstel al in de Eerste Kamer lag. We hebben daarom deze campagne van idee tot afronding in twee weken gerealiseerd.
“Het is indrukwekkend wat Social Brothers in deze korte tijd voor elkaar heeft gekregen. SB voert niet alleen maar uit, maar probeert ook het ingewikkelde onderwerp te begrijpen.” Rietje Krijnen, communicatiemedewerker LCR
Door strakke samenwerking met zowel de interne teams als de opdrachtgever zijn we tot een goed resultaat gekomen. In een razend tempo hebben we een complete landingspagina en advertenties voor sociale media gemaakt. Door over en weer duidelijke afspraken te maken over wat er wanneer geleverd moest worden en direct een realiseerbaar plan in te dienen, hebben we zo ruim binnen de deadline met groot succes de campagne ingericht en uitgevoerd.
“Het is mooi om aan mee te werken, want dan zie je je project gewoon prominent in het nieuws.” Designer Britt Agema, Social Brothers
De campagne heeft meer dan 2 miljoen mensen bereikt. Met de marketingcampagne en de hashtag #wajongerswordenvergeten zijn we landelijk nummer 1 trending geweest op Twitter. Uiteindelijk is de wet aangenomen, maar wel mét veel verbetervoorstellen van én voor de doelgroep. Door gebruik te maken van moderne online communicatiemiddelen hebben we dit resultaat weten te bereiken in een traditionele markt, waarbij we naar innovaties hebben gezocht om participatie van cliënten opnieuw vorm te geven.
“Ook leuk om resultaat te zien. Daar mogen jullie echt heel trots zijn en op jullie trackrecord zetten. Echt een mijlpaal!” Peter van Leeuwen, beleidsmedewerkers LCR