Sinds 1950 maakt SEAT betrouwbare auto’s met een uniek design. SEAT’s zijn herkenbaar aan hun sportiviteit, aerodynamica en kwaliteit. Ze worden in Nederland geïmporteerd door PON, een bedrijf dat ook Volkswagen en Audi importeert. Social Brothers heeft vaker met PON en SEAT samengewerkt, bijvoorbeeld voor de MijnSEAT-app.
SEAT is een traject gestart om meer auto’s online te verkopen. Zo kun je de SEAT Ibiza Flex enkel online samenstellen en bestellen. Binnen tien dagen staat je nieuwe lease-auto voor de deur.
Hoewel dit proces sneller gaat dan bij de dealer, is het verkoopproces nog steeds lang. Voordat je auto daadwerkelijk voor de deur staat, ben je een mail of tien verder: een mail om je te bedanken voor je bestelling, een mail om de financiering rond te krijgen, een mail om het kenteken te registreren etc. SEAT heeft Social Brothers gevraagd om mee te denken over manieren om dit verkoopproces leuker te maken.
Social Brothers is de uitdaging aangegaan om de customer journey van de SEAT-klant met techniek leuker te maken. Het belangrijkste daarbij was het betrekken van de klant bij het traject van bestelling tot levering. De oplossing voor dit communicatievraagstuk hebben we gevonden in de techniek. Via deep fakes en AR geven we de klant al zicht op zijn nieuwe auto. Zo wordt hij betrokken bij het leveringstraject en kan hij zijn nieuwe auto al aan zijn vrienden showen (of kijken of hij in de garage past.)
Probeer hier de AR-versie van de SEAT Ibiza. Kies je kleur en projecteer de auto.
Allereerst hebben we een video-project gestart waarbij de klant via video’s in de mail het leveringstraject kan volgen tot het moment dat de auto op de oplader gereden wordt om afgeleverd te worden. De auto die in deze filmpjes getoond wordt is niet de dikste en duurste variant, zoals hij op de voorkant van de brochure staat, maar juist jouw auto. Dit hebben we mogelijk gemaakt via deep fakes. Hierbij wordt een basisvideo op basis van door de klant gekozen kenmerken, zoals de kleur, aangepast. Dit heeft als voordeel dat er simpel en snel video’s gemaakt kunnen worden, terwijl de klant toch een gepersonaliseerde ervaring heeft.
Verder hebben we het mogelijk gemaakt dat de klant van zijn smartphone zijn SEAT Ibiza in AR kan projecteren. Niet alleen kan hij zo gedurende het leveringsproces zijn familie en vrienden al zijn nieuwe aankoop laten zien, maar hij kan de auto ook op ware grootte projecteren om te zien of hij in de garage past.
Dit project biedt in de toekomst nog meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan het samenstellen van je nieuwe auto in AR, maar ook aan video’s om klanten op de hoogte te houden van onderhoudswerkzaamheden op dezelfde manier als we dat nu doen met het leveringstraject.