Easy Noise Control is specialist op het gebied van akoestiek en geluidsisolatie. Easy Noise Control biedt oplossingen voor kantoren, scholen, horeca, woningen en auto’s. Ze kunnen dus zowel bij een galm in je fabriekshal, als bij geluidshinder op kantoor helpen.
Drie jaar geleden hebben we voor hen een nieuwe webshop gemaakt. Hierbij zijn verschillende domeinen waaronder geluidsisolatie-auto.nl samengevoegd. Nu zijn we aan de slag gegaan met een redesign van deze webshop.
Nu heeft Easy Noise Control opnieuw onze hulp ingeroepen. Ze willen namelijk verder groeien en meer omzet uit de webshop halen. Daarom hebben we de webshop opnieuw onder handen genomen. Bij dit redesign is onder andere specifiek ingezet op een hogere SEO-ranking en meer conversies. De website-migratie kan echter grote negatieve gevolgen hebben op de bestaande SEO-ranking. Om dit te voorkomen zijn we aan de slag gegaan met een intelligent en doordacht stappenplan voor het redesign en de migratie. Het doel was conversie verhogen met een nieuwe website en tegelijkertijd de nadelige gevolgen van de migratie op SEO-gebied voorkomen.
Om dit aan te pakken, zijn we begonnen met data-onderzoek. We hebben de volledige markt in verschillende talen blootgelegd en gekeken naar de SEO-kansen voor ENC. Deze data vormden de basis voor een nieuw ontwerp. Daarna heeft Social Brothers samen met het team van ENC gekeken naar hoe we voor de nieuwe pagina’s het conversiepercentage kunnen verhogen.
Vanuit het data-onderzoek is een sitemap ontwikkeld. Voor deze sitemap stond de volgende vraag centraal: hoe kunnen we consumenten en bedrijven de beste route geven over de website? Naast deze route moesten we ook rekening houden met een goede structurering in verband met SEO. Voornamelijk de categorisering was een uitdaging. In de nieuwe webshop is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om te zoeken op merk, categorie, maar ook op bedrijfssector. Vanuit de sitemap is ook nagedacht over hoe we de conversieratio zo hoog mogelijk kunnen krijgen. De focus ligt in het nieuwe design op zakelijke aanvraag en directe verkoop via de website.
Tevens was het doel om dezelfde SEO-ranking te behouden. Door de WordPress Multilingual Plugin (WPML) goed in te richten, hebben we ervoor gezorgd dat elke gebruikte taal goed wordt gevonden in Google. Dit hebben we gedaan door op elke pagina de tag hreflang toe te voegen. Hiermee kan de taal en eventueel de regio gespecificeerd worden. Zo hebben we voor de site https://www.easy-noisecontrol.be/ de Hreflang ‘nl-be’ gebruikt. Een veelgemaakte fout is hier het gebruik van de tag ‘be’. De Hreflang be verwijst echter niet naar België, maar naar Wit-Rusland.
Voor de livegang hebben we een development-omgeving laten crawlen door SEMrush. Zo hebben we alle SEO-fouten voor livegang op kunnen lossen. Om de oude SEO-ranking te behouden, hebben we op basis van Search Console en Google Analytics gekeken naar de pagina’s met de hoogste SEO-waarde. Voor deze pagina’s hebben we redirects opgesteld per taal en per domein. Hiervoor is een htaccess-bestand gebruikt. Dit bestand is het eerste dat door zoekmachines wordt gelezen als je naar een pagina gaat. Via dit bestand kan aangeven worden dat bezoekers van easy-noisecontrol.nl/webshop doorgestuurd dienen te worden naar easy-noisecontrol.nl/producten.
Probleem hierbij was dat het htaccess-bestand dit voor alle domeinen deed, terwijl er per domein juist naar een andere pagina verwezen moest worden. Zo moet de Duitse pagina easy-noisecontrol.de/webshop niet verwijzen naar /producten, maar naar /produkte. Dit hebben we voor elkaar gekregen door een regel aan het bestand toe te voegen, met als basis veschillende als-dan formules. Als de url eindigt op ‘.nl’ moet er verwezen worden naar /producten, als de url eindigt op ‘.de’ moet er verwijzen worden naar /produkte.
In dit nieuwe ontwerp is het heel makkelijk om het antwoord op je vraag te vinden. Heb je een probleem, kijk dan onder het kopje ‘oplossing’. Zoek je een specifiek product, zoals een bureauscherm, dan vind je dit makkelijk onder de menuknop ‘producten’. Zoek je een specifiek merk, zoals EASYPhoto, zoek dan onder het kopje ‘merk’. Met de vernieuwde structuur is het volledig duidelijk. We zien inmiddels al de eerste resultaten van het redesign van de webshop. Het conversiepercentage is met 76% gestegen, terwijl door de doordachte migratie van de website geen daling is in de SEO-ranking. Vanaf nu gaan we ook inzetten op SEO-groei.
Ben jij benieuwd wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact met ons op!