Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Parkmobile scoort punten met communicatieblunder

Scoren met een blunder? Dat lijkt gek, maar het kan en Parkmobile doet het. Wie vandaag heeft opgelet, heeft gezien dat Parkmobile gisteravond heeft gefaald. Beter gezegd, de directeur heeft gefaald in een mediaoptreden bij Radar. Even kort de situatie: een klant van Parkmobile kon zijn parkeersessie niet stopzetten in de app. Het gevolg? Een te hoge rekening en onduidelijkheid over wie de rekening gaat betalen. Is dat Parkmobile vanwege de haperende app, of is dat de gemeente die parkeergeld vraagt? De directeur had er geen duidelijk antwoord op en werd vervolgens via de traditionele kanalen afgemaakt. Wat nu?

Traditionele kanalen

Wanneer je nu in Google zoekt op Parkmobile ontkom je er niet aan. Het nieuws omtrent de populaire parkeerapp stroomt over van het blunderen en het falen van directeur Novak. Het Parool schrijft zelfs: “Directeur Parkmobile beleeft totale meltdown in Radar”. Andere pakkende titels zijn:

Logisch natuurlijk. De ingestudeerde mediatraining spat er vanaf bij directeur Novak. Je hoeft geen communicatieexpert te zijn om te kunnen stellen dat het een gênant mediaoptreden was. Ook bij Google Trends zien wij dat Parkmobile online een flinke aandachtspiek krijgt:

google trends parkmobile

Wat doen ze wel goed?

Best veel dus. Novak zal weinig slaap hebben gepakt. En hoewel er niets saaiers is dan nuance, is het toch tijd om die aan te brengen. Wanneer je een stapje verder kijkt dan de sensatiekoppen van Joop en GeenStijl en de eigen social kanalen van Parkmobile opzoekt, zie je dat gebruikers van de app er anders over denken. Je kan het moeilijk oneens zijn met de negatieve meningen over Novak bij Radar, maar na een sessie met een ‘kritische journalist’ wordt het beeld geschetst dat het over en uit is met Parkmobile. Hoewel het leuker is om met plaatsvervangende schaamte alle afbranders te lezen, zien wij nu toch weer de kracht van social media. Een aantal voorbeelden van reacties op de Facebook-pagina van Parkmobile:

parkmobile facebook reacties

Publieke opinie

Hoewel landelijke media en een televisieprogramma de publieke opinie flink kunnen beïnvloeden, lijkt de nieuwe situatie te zijn dat de traditionele media een bedrijf als Parkmobile de afgrond inpraat en dat op social media de balans weer wordt aangebracht. Een deuk in het imago van de populaire app is onvermijdelijk, maar van de online crisiscommunicatie kun je op dit moment weinig zeggen. De vraag is nu wat de publieke opinie het meeste beïnvloed: een schadelijk televisieoptreden, inclusief de nodige sneren van media als Joop en GeenStijl of de presentatie van Parkmobile op social media? Wat denk jij?

Overigens een laatste update (die uiteraard niet viral gaat): Parkmobile zorgt ervoor dat de klant zijn geld terugkrijgt, waarmee de zaak voor hem is opgelost!

Update 2 (04-05-2017): inmiddels heeft de publiekelijk te schande gezette directeur de boel rechtgetrokken en verdient ook Radar pluspunten voor de kans die zij Parkmobile geven. Benieuwd naar de oplossing? Die vind je in de nieuwste aflevering van Radar.

Lennart Boele

Lennart Boele

Marketing Avonturier
Marketing Avonturier | Presenter | Social Media enthousiasteling
Lennart Boele
Lennart Boele