Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Marketingstrategie 2020

De roaring twenties zijn van start gegaan! Het is alweer 2020 en het afgelopen jaar is voorbij gevlogen. Digitale ontwikkelingen op marketinggebied zoals web push notifications en de ontwikkelingen van Google My Business, volgden elkaar in razend tempo op.

Waarom is het belangrijk om het nieuwe jaar goed te beginnen met een goed doordachte digitale marketingstrategie? Wat kunnen we daar uithalen? Welke tips kunnen onze digitale marketing experts meegeven? Vanuit hun ervaring hebben zij vijf punten opgesteld waar we rekening mee kunnen houden wanneer je een marketingstrategie opstelt, en waarom dit belangrijk is:

  1. Analyseren
  2. Realistische doelen stellen
  3. Marketingbudget samenstellen
  4. Innovaties en hierop je strategie aanpassen
  5. Testen!  

De strategie opzetten
Zonder structuur is het erg lastig om een strategie te schrijven. Marketing analyses verliezen hun functie wanneer je de resultaten niet op de juiste manier opvolgt. Er zijn natuurlijk ontzettend veel manieren om een marketingstrategie op te stellen en meerdere manieren zijn goed. Hoe mooi je digitale visitekaartje ook is, wanneer je website niet gevonden wordt, blijven de bezoekers uit. Onze aanpak is datagedreven: van volledig effectieve Google Ads campagnes die excelleren in rendement tot social media campagnes gericht op jouw omgeving. Onze specialisten hebben jarenlange ervaring op het gebied van dergelijke vraagstukken en zijn op vijf punten gekomen waar je op moet letten wanneer je jouw marketingstrategie voor 2020 opstelt:

 

1. Het analyseren van de eerder behaalde digital marketing resultaten
Voordat het vizier op de toekomst gericht wordt, is het aan te raden eerst even terug te blikken op het afgelopen jaar. Wij zorgen er daarom voor, dat we op de hoogte zijn van wat het afgelopen jaar is behaald aan gestelde doelen. We brengen in kaart welke data er is op basis van eerder behaalde resultaten: welke campagnes behaalden bijvoorbeeld de beste conversie en waarom? Tevens kunnen we kijken of er bijvoorbeeld CRM-data beschikbaar is, op deze manier kun je van leads, klanten maken.

Uiteraard bestaat het speelveld niet uit één speler en van het voorlopen op de concurrenten is nog nooit iemand slechter geworden. Keep your friends close and your enemies closer, zorg er dus voor dat je altijd vinger aan de pols houdt bij waar de concurrent mee bezig is. Deze informatie kun je verkrijgen door online onderzoek en op deze manier inspelen op de situatie.

 

2. Wat zijn jouw digital marketing doelen voor 2020?
Wanneer er met data tracking goed inzicht is gecreëerd, kunnen we met inzichtelijke data en haalbare doelen het nieuwe jaar in. Want, zonder inzicht in de resultaten van afgelopen jaar is het nagenoeg onmogelijk om doelen te stellen. Dankzij de analyse hebben we nu in kaart gebracht wat er afgelopen jaar behaald is aan marketing resultaten en hebben we inzicht in waar de verbeterpunten liggen. Vervolgens kunnen we nu realistische doelen stellen voor aankomend jaar. Aan het einde van 2020 kunnen we dan zien of er daadwerkelijk vooruitgang is geboekt in de marketing resultaten ten opzichte van het jaar ervoor.

"Is SEO dood? Zeker niet! Het veld verandert uiteraard wel, Google weet bezoekers bijvoorbeeld steeds beter binnen eigen domein te houden"

3. Het opstellen van een realistisch marketingbudget
Met de juiste data kunnen we formules opstellen en doorberekeningen maken om met de gerealiseerde data een budget op te stellen voor aankomend jaar. Hoeveel clicks zijn er bijvoorbeeld gemiddeld nodig geweest om de gewenste conversie te halen en hoeveel leads of klanten zijn er daadwerkelijk uitgehaald? Wat is er vorig jaar bereikt aan digitale marketingresultaten? Advertisement kanalen kunnen hier inzicht in creëren en daar gaan wij naar kijken. Hier kunnen we vervolgens slim op inspelen en rekening mee houden tijdens de inschatting van het marketingbudget voor 2020. Vanuit realistische doelen kunnen we ook een realistisch marketing budget opstellen.

 

 

 

4. Kansen zien in digital marketing innovaties
Er zijn het afgelopen jaar weer ontzettend veel ontwikkelingen geweest en het is aan te raden om een strategie aan te passen aan deze innovaties, om zo het meeste uit je digital marketing te halen. Er zijn nieuwe ontwikkelingen geïntroduceerd in bijvoorbeeld Google My Business: zo kunnen we nu zien of het
restaurant naar keuze voor de avond, wel of geen eten bezorgt. Ook is het nu mogelijk om campagnes te draaien via Pinterest, waardoor we op intentie kunnen adverteren. Is SEO dan dood? Zeker niet! Het veld verandert uiteraard wel, Google weet bezoekers bijvoorbeeld steeds beter binnen eigen domein te houden, vandaar dat de vraag ‘is SEO dood?’ überhaupt gesteld wordt. Met nieuwe features probeert de zoekmachine zijn bezoekers bij zich te houden. Een goede strategie kan niet zonder toekomstgericht verhaal.

 

5. Last but not least: het testen of onze voorspellingen kloppen
De data is verzameld en helder, de doelen zijn gesteld, en het marketingbudget is opgesteld. En nu? Strategieën zijn voor ons niet heilig, marketeers zijn kansloos zonder experimentele cultuur. Het is belangrijk om flexibel te zijn en je snel aan te kunnen passen wanneer situaties veranderen, wat in de digitale marketing soms in een oogwenk gebeurt. Wij testen daarom altijd of onze voorspellingen kloppen en werken, zo niet?
Dan kunnen we hier altijd van afwijken. 

 

Werken wij in 2020 samen aan een marketingstrategie die is voorbereid op alle innovaties? Neem contact met ons op en wij denken met jou mee.

 

 

 

Niels de Leng
Tel: 06-23447070
E-mail: niels@socialbrothers.nl

 

 

 

 

Anne-Marie Slot

Anne-Marie Slot

Als content creator bij Social Brothers houd ik mij bezig met het schrijven en opmaken van teksten en blogs op de website.