Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Aan het begin van afgelopen november heeft Social Brothers vanuit Debuut B.V., bekend van formules zoals Popocatepetl, Stan & Co, Olivier, Usine en meer, het verzoek gekregen om in het kader van de nieuwe wet omtrent data en privacy (de AVG) alle e-mail adressen in het mailingsysteem van de organisatie op te schonen. Daarbij was het van belang dat de informatie die na opschoning in het systeem zou komen te staan bewust met Debuut B.V. gedeeld zou zijn, en up-to-date was. Een grote klus, maar daar houden we van bij Social Brothers.

Achtergrond

Bij verscheidene concepten van Debuut B.V. is het gebruikelijk dat restaurantbezoekers bij hun bezoek de mogelijkheid krijgen hun e-mailadres achter te laten, zodat zij op de hoogte blijven van de nieuwste veranderingen en aanbiedingen van het specifieke restaurant, door middel van een nieuwsbrief. Deze mogelijkheid wordt bezoekers onder andere aangeboden door middel van wifi beacons, en bij het plaatsen van een reservering. Het probleem met dit systeem is echter dat de informatie die erin terechtkomt na opname niet meer gecontroleerd werd op accuratesse, en niet werd geüpdatet. Ook was er sprake van mensen die twee keer, of zelfs vaker, in het systeem stonden; waarschijnlijk omdat ze zich bij meerdere formules van Debuut B.V. voor de nieuwsbrief hebben aangemeld.

Aangezien er in het systeem van Debuut B.V. verschillende lijsten beschikbaar waren (bijvoorbeeld: meerdere lijsten per participerend restaurant/concept), die tevens niet of on-overzichtelijk geordend waren, was het lastig om te ontdekken hoeveel dubbele e-mailadressen zich in het systeem bevonden. Ook was niet duidelijk of, als een van de formules een klant een mail zouden sturen, deze nog daadwerkelijk bij hem of haar zou aankomen. Dit vanwege het feit dat de klantgegevens nooit zijn geverifieerd.

Aanpak

Hoewel het een groot project zou zijn om aan te pakken, wist Social Brothers wel raad met dit probleem. Het online e-mailmarketing programma MailChimp is zeer geschikt voor dit soort projecten. Allereerst is het mogelijk om een groot aantal e-mail lijsten te importeren. Van deze lijsten kunnen verschillende segmenten worden aangemaakt, waarin een selectie van een lijst zich bevindt, die aan een of meerdere specifieke criteria voldoet. Deze mogelijkheid tot segmenteren was belangrijk bij het opschonen van de e-mail informatie. Op welke manier het segmenteren hierbij heeft geholpen wordt hieronder besproken. In ieder geval had dit segmenteren al één belangrijk voordeel: door hier gebruik van te maken wordt het onder andere mogelijk om te cross sellen, en iemand die in één nieuwsbrief staat ingeschreven bijvoorbeeld over te halen om zich ook voor andere nieuwsbrieven van Debuut B.V. in te schrijven.
Naast de mogelijkheid tot segmentatie heeft MailChimp nog een belangrijke feature die tijdens dit project is ingezet: het het versturen van geautomatiseerde e-mails. Geautomatiseerde e-mail zijn e-mails die op een specifiek moment, en naar een specifiek segment kunnen worden verstuurd. Daarbij kan er een e-mailmarketing funnel worden gecreëerd, waarbij in iedere stap van de funnel precies de mensen overblijven die nog van belang zijn voor je marketingdoeleinden.

Mail funnel

Social Brothers heeft een mail funnel opgesteld voor Debuut B.V., zodat de opschoning soepel en efficiënt zou verlopen. Voor een effectieve oplossing is een goed uitgedachte strategie immer van groot belang. De funnel die Social Brothers heeft opgesteld bestond uit drie stappen, en was – voor ieder concept van Debuut B.V. – als volgt:

1. De eerste e-mail werd verstuurd vanuit naam van het concept (bijvoorbeeld Stan & CO), naar de complete lijst met klanten die zich ooit hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief van dit concept. In de mail stond het verzoek of de klant zijn/haar gegevens zou willen updaten, zodat hij/zij op de hoogte gehouden zou kunnen blijven van het laatste nieuws en de nieuwste aanbiedingen van het restaurant in kwestie. De e-mail bevatte een link naar een formulier, waarmee de ontvanger in kwestie gemakkelijk zijn/haar informatie opnieuw kon invullen. In de e-mail werd tevens vermeld dat iedereen die zijn/haar gegevens zou updaten kans zou maken op een voucher ter waarde van 50 euro.

2. Met behulp van de mogelijkheid tot segmenteren binnen MailChimp, konden de personen die hun gegevens na het versturen van de eerste e-mail hebben aangepast, worden uitgesloten van ontvangst van de tweede mail. Deze tweede mail bestond uit een reminder voor het updaten van de persoonsgegevens, en bevatte de mogelijkheid om via een druk op de knop naar het formulier voor het invullen van gegevens te worden geleid.

3. Wederom werd er bij stap 3 in de funnel gebruikgemaakt van de segmentatie mogelijkheden van MailChimp. Alleen de personen die na de eerste én tweede mail hun gegevens nog niet hadden bijgewerkt kregen een derde en laatste e-mail. In de derde mail werden zij voor de laatste keer herinnerd aan het feit dat zij hun gegevens nog konden updaten, en zo kans konden maken op de voucher.

De personen die na het versturen van de derde mail hun gegevens nog niet hadden bijgewerkt werden uitgesloten van de mailinglijsten, zodat alleen de mensen over zijn gebleven die nog steeds op de hoogte willen blijven van de nieuwtjes vanuit formules van Debuut B.V.

AVG-proof

Met betrekking tot de AVG betekent dit dat de data die Debuut B.V. vanaf nu in zijn systeem heeft staan – en de data die er in de toekomst bijkomt – in lijn is met de AVG. Mensen die in de mailing database staan weten dat zij erin staan, en hebben daarbij zelf aangegeven dat ze dit willen. Ook hebben ze zelf hun gegevens (opnieuw) ingevuld, en kunnen we er daarom vanuit gaan dat de informatie die Debuut B.V. van hen heeft klopt. Wanneer zij zich inschrijven krijgen zij daarnaast nog een bevestigingsmail, waarmee zijn op de hoogte worden gesteld van het feit dat zij staan ingeschreven, en voor welke nieuwsbrief. Daarmee is Debuut B.V. nu AVG-proof.

Het resultaat

In cijfers heeft de MailChimp opschoning ervoor gezorgd dat er een daling van 34% van incorrecte en irrelevante e-mailadressen is gerealiseerd. Er staan geen dubbele profielen meer in MailChimp, en de maandelijkse kosten voor MailChimp zijn lager geworden door het feit dat er minder data in staat. Daarbij is er tijdens de opschoning een laag aantal uitschrijvingen geweest, wat betekent dat de meeste mensen bewust ingeschreven zijn gebleven.

Uiteindelijk is de MailChimp opschoning hiermee een succes geweest. De e-maillijsten van Debuut B.V. zijn up-to-date en compleet in lijn met de AVG wet. Ook weten we nu zeker dat de mensen die een nieuwsbrief of aanbieding van een Debuut B.V. formule ontvangen deze ook graag willen krijgen. Een zeer specifieke en relevante doelgroep blijft over, die warm is en naar alle waarschijnlijkheid zal bijdragen aan de constante stroom van bezoekers aan Debuut B.V. formules.

chris@socialbrothers.nl

chris@socialbrothers.nl

chris@socialbrothers.nl

Laatste berichten doorchris@socialbrothers.nl (Bekijk Alle)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *