Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Hoe Disney World een IT inspiratie werd tijdens deze familietrip

Disney World in Orlando Florida opende haar deuren in 1971. Het park is inmiddels net zo groot als een kleine stad en trekt jaarlijks zo’n 25 miljoen bezoekers. Disney zegt sprookjes en sprookjes zegt kinderen. Toch?

Vandaar dat niemand ooit vragen stelt over de magische manier waarop dingen binnen de muren van dit pretpark lijken te gebeuren zodra je de Disney-app hebt geïnstalleerd: bestellingen die klaar zijn in ‘Gaston’s Tavern’ precies wanneer je binnenkomt, suggesties die in een Disney-app gedaan worden over bepaalde attracties die door jouw locatie een goede keuze zijn (wait what?) het afnemen van je vingerafdrukken en spelletjes die je kan spelen in het thema van de attractie waar jij op dat moment in de rij staat. Het is één grote bron van IT inspiratie.

Disney, wat gebeurt er allemaal?

Disney app als IT inspiratie

Nu moet ik zeggen dat ik redelijk sceptisch was tegenover de trip naar Disney World. Echter was er iets aan deze trip wat een blijvende indruk heeft achtergelaten.

MagicBand Disney als IT inspiratie

De MagicBand monitort al mijn stappen (ja dat lees je goed).

Het begon allemaal bij het kopen van mijn ticket, die voor zo’n €150 over de toonbank is gegaan. Hierna kon ik, met gezonde anticipatie voor de trip naar Disney World, mijn favoriete ritten alvast uitzoeken in de Disney-app. De app zette deze dan vervolgens in een logische volgorde zodat ik niet door het park hoefde te dwalen en onnodig tijd zou verspillen. Ook bestond er een zogeheten ‘FastPass’, daarmee kies ik per dag drie attracties, wat mij ellenlange rijen voor een attractie kon besparen, deze attracties kon ik dan gedurende de dag wisselen en aanpassen. Wat mij ook opviel was dat er veel in het park draait om de MagicBand die een paar dagen voor vertrek arriveert met de post. Deze band heeft een Mickey-logo dat overeenkomt met het logo op de MagicBand-palen in het park, en monitort al mijn stappen (ja dat lees je goed). Zodra ik op het gratis wifi-netwerk was aangesloten, was de MagicBand all I needed.

Al deze handige IT-gadgets maakten de beleving voor iemand die geen zin had in een weekendje pretpark al een stuk interessanter. Een programma dat blijkbaar elke stap die ik in het park zet monitort is natuurlijk vrij interessant, toch? Disney heeft dit slim aangepakt, je accepteert de algemene voorwaarden waardoor je akkoord gaat met wat de MagicBand doet, alleen, lees jij deze kleine lettertjes ooit? Hoe dan ook, toen ik al deze technische ontwikkelingen en privacy vraagstukken in de gaten kreeg vroeg ik me af: waarom doet Disney dit nou eigenlijk, welk voordeel halen ze eruit? Voor het introduceren van de MagicBand zijn er ontzettend veel onderzoeken gedaan; wat zijn de zwakke punten binnen het park, hoe zorgt Disney voor mijn beste ervaring en hoe kan Disney het makkelijkst aan komen aan de benodigde data? Het resultaat belandde om mijn pols. Door mijn bewegingen te monitoren kon Disney zorgen dat mijn problemen waren opgelost voordat ze er waren. Daarnaast krijgen ze unieke data over het aantal bezoekers, waar gasten graag heen gaan en waar minder. Hierop kan Disney anticiperen en daarmee het park en haar ervaring nog magischer maken dan het al was. Woah!

Een park dat al zo’n vijftig jaar oud is en blijkbaar ontzettend goed weet hoe ze moeten innoveren is indrukwekkend. Naast de MagicBand die al mijn keuzes en bewegingen monitort was ik bij de ingang ook nog verplicht een vingerprint te maken, blijkbaar zodat mijn ticket niet twee keer gebruikt zou kunnen worden, creepy? Wellicht. We zijn tegenwoordig zo gewend om informatie te delen, dat ik er weinig moeite mee had hoeveel gegevens ze van mij leken te hebben bij Disney, zeker als het mijn leven gemakkelijker maakte. En dat deed het zeker, ik heb weer genoeg ‘IT inspiratie’ opgedaan voor Social Brothers in 2019. Want als het over IT gerelateerde zaken gaat kunnen we bij Social Brothers ook wonderen verrichten! Wij staan voor je klaar, je kunt het zo gek niet bedenken of het kan. Laat ons weten wat je wenst en wij gaan het voor je regelen. 

Vingerafdruk Disney als IT inspiratie
Steven Ammerlaan

Steven Ammerlaan

Innovatie Consultant & Eigenaar