Algemene voorwaarden Social Brothers B.V.

Artikel 1 – Definities 

Social Brothers B.V., gevestigd te Utrecht, KvK-nummer 74471880, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Opdrachtnemer. De wederpartij van Opdrachtnemer wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als Opdrachtgever. Partijen zijn Opdrachtnemer en Opdrachtgever samen. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.

Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden 

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens Opdrachtnemer. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is overeengekomen. De overeenkomst bevat voor Opdrachtnemer slechts inspanningsverplichtingen, geen resultaatverplichtingen. Algemene voorwaarden van andere partijen worden uitdrukkelijk van de hand gewezen tenzij dit anders schriftelijk is overeengekomen.

Artikel 3 – Betaling 

Facturen moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is. Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijving van het verschuldigde bedrag op het door Opdrachtnemer opgegeven bankrekeningnummer. 

Betaalt Opdrachtgever een factuur niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is Opdrachtnemer gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat Opdrachtgever aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan. 

Blijft Opdrachtgever in gebreke, dan zal Opdrachtnemer tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de Opdrachtgever. Wanneer Opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom tevens wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan Opdrachtnemer. 

De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de Opdrachtgever zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Weigert Opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door Opdrachtnemer, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Opdrachtnemer te betalen.

Artikel 4 – Aanbiedingen en offertes 

De aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn hooguit 1 maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de Opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk én schriftelijk anders zijn overeengekomen. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor nabestellingen. Partijen moeten dit uitdrukkelijk én schriftelijk overeenkomen.

Artikel 5 – Prijzen 

De op aanbiedingen, offertes en facturen van Opdrachtnemer genoemde prijzen zijn exclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de Opdrachtnemer niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een vaste prijs overeenkomen. Indien er geen vaste prijs is overeengekomen, kan het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een daarvan afwijkend uurtarief is overeengekomen. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt een richtprijs overeengekomen, waarbij Opdrachtnemer gerechtigd is om tot 10% van deze prijs af te wijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Opdrachtnemer Opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.

Artikel 6 – Prijsindexering 

De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Opdrachtnemer heeft het recht de aan Opdrachtgever te berekenen vergoedingen jaarlijks per 1 januari aan te passen. Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan Opdrachtgever.

Artikel 7 – Uitvoering en inschakeling derden 

Opdrachtnemer voert de opdracht naar beste kunnen uit en mag daarbij derden inschakelen. Werkzaamheden starten na schriftelijk akkoord en, indien overeengekomen, na betaling van een voorschot. Het is de verantwoordelijkheid van Opdrachtgever dat Opdrachtnemer tijdig kan starten.

Artikel 8 – Duur en wijziging van de overeenkomst 

De overeenkomst geldt voor onbepaalde tijd tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Een overeengekomen termijn is nooit fataal. Wijzigingen aan de overeenkomst geschieden schriftelijk in overleg. Opdrachtnemer informeert Opdrachtgever over gevolgen voor prijs of planning.

Artikel 9 – Overmacht 

Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor tekortkomingen door overmacht. Onder overmacht valt onder andere, maar is niet beperkt tot storingen, stakingen, leveringsproblemen bij derden, overheidsmaatregelen en natuurrampen. Verplichtingen worden opgeschort zolang de overmacht voortduurt. Duurt deze langer dan 30 dagen, dan mogen partijen schriftelijk ontbinden.

Artikel 10 – Gegevensverwerking 

Indien persoonsgegevens worden verwerkt, gebeurt dit onder verantwoordelijkheid van Opdrachtgever. Opdrachtnemer treedt op als verwerker in de zin van de AVG. Partijen stellen geen separate verwerkersovereenkomst op, tenzij schriftelijk overeengekomen of wanneer dit voortvloeit uit een wettelijke verplichting.. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden.

Artikel 11 – Beëindiging en opzegging 

Opdrachtgever mag de overeenkomst beëindigen met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen, ingaande per de eerste dag van de volgende maand. Opdrachtnemer mag met een opzegtermijn van 14 dagen opzeggen. Verplichtingen die naar hun aard blijven voortbestaan, blijven na beëindiging van kracht.

Artikel 12 – Overdracht en exit 

Opdrachtnemer is niet verplicht tot overdracht van data, documentatie of systemen bij beëindiging, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Ondersteuning bij overdracht geschiedt tegen uurtarief. Opdrachtgever is zelf verantwoordelijk voor tijdige back-ups en voorbereidingen op beëindiging.

Artikel 13 – Aansprakelijkheid Opdrachtnemer

  1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid.
  2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor gevolgschade, gederfde winst, verlies van data, bedrijfsstagnatie of reputatieschade.
  3. Aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag van de betreffende opdracht, met een maximum van €25.000 per jaar.
  4. Claims dienen binnen 14 dagen na ontdekking schriftelijk gemeld te worden.
  5. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden.

Artikel 14 – Aansprakelijkheid Opdrachtgever 

Opdrachtgever is volledig verantwoordelijk voor gebruik van de geleverde diensten, onjuiste aanlevering van informatie en de inzet in kritieke processen. Opdrachtgever treft passende maatregelen en sluit adequate verzekeringen af.

Artikel 15 – Vrijwaring 

Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden, zoals op het gebied van intellectuele eigendom, privacy, gegevensverlies of schade door gebruik van de geleverde diensten.

Artikel 16 – Eigendomsvoorbehoud en retentierecht 

Alle geleverde goederen blijven eigendom van Opdrachtnemer totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden. Opdrachtnemer mag zaken terugvorderen of levering opschorten bij niet-betaling. Retentierecht geldt zolang niet volledig is betaald.

Artikel 19 – Intellectueel eigendom 

Alle intellectuele eigendomsrechten op geleverde ontwerpen, software, content, methoden en andere creaties blijven bij Opdrachtnemer. Niets mag zonder schriftelijke toestemming worden gekopieerd, gedeeld of hergebruikt. Indien derden inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van Opdrachtnemer, is Opdrachtgever verplicht dit onverwijld te melden en alle benodigde medewerking te verlenen bij het treffen van juridische maatregelen.

Artikel 20 – Geheimhouding 

Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van vertrouwelijke informatie. Deze plicht geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst én tot drie jaar daarna. Boete bij overtreding: €25.000 per overtreding plus €5.000 per dag zolang de overtreding voortduurt.

Artikel 21 – Niet-overname personeel 

Opdrachtgever mag geen personeel van Opdrachtnemer in dienst nemen of direct/indirect inzetten gedurende de samenwerking en tot één jaar daarna, tenzij schriftelijk overeengekomen.

Artikel 22 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter 

Op deze overeenkomst is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Geschillen worden exclusief voorgelegd aan de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtnemer gevestigd is.

Deze voorwaarden zijn van toepassing vanaf: 1 januari 2025