Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

5x social media voor privécommunicatie in marketing

Facebook, Twitter en LinkedIn, het zijn allemaal open, doorzichtige communicatiekanalen. Iedereen kan meekijken en zien wat er geplaatst wordt. Een andere vorm van communicatie is verborgen communicatie of privécommunicatie. De informatie die hier wordt uitgewisseld, is onzichtbaar is niet zichtbaar voor andere leden van het sociale platform. Vanuit marketingoogpunt bieden beide vormen van communicatie voor- en nadelen.

Zowel open communicatie als privécommunicatie hebben hun voordelen. De tweede kan gepersonaliseerd worden, waardoor de ontvanger van een marketingboodschap alleen dát te zien krijgt wat relevant is voor hem of haar. Klanten kunnen makkelijker en directer geholpen worden en geven waardevolle informatie die je anders misschien niet te horen krijgt. Het is een persoonlijke manier van communiceren.

Dit zijn vijf sociale media die ingezet kunnen worden voor het direct bereikten van je doelgroep:

whatsapp

WhatsApp

We schreven al eerder een blog over waarom het een goed idee is WhatsApp te gebruiken als klantenservice.  WhatsApp blinkt uit in persoonlijk contact, ook tussen bedrijven en klanten. Vragen, klachten of andere opmerkingen die niet zo snel als Facebookbericht of Tweet geuit worden, komen misschien wel naar voren in een direct bericht. Er is dus een lagere drempel voor de doelgroep om vragen te stellen over het product of de dienst waarvoor er reclame wordt gemaakt.

Het zeer persoonlijke karakter van WhatsApp heeft ook een nadeel; Wanneer een bedrijf als eerste een gesprek aanknoopt wordt dit door de ontvanger waarschijnlijk niet gewaardeerd. Het platform is daarom niet geschikt voor het verspreiden van content.

Facebook_Messenger_logo.svg

Facebook Messenger

Deze chatapp van Facebook is in essentie gelijk aan WhatsApp en heeft grotendeels dezelfde voordelen, maar heeft als sterk punt te zijn gekoppeld aan een Facebookpagina. Dat maakt het voor de doelgroep makkelijker een chat te beginnen. Ook is Facebook Messenger te gebruiken op computers en tablets zonder dat daarvoor een telefoon nodig is.

Steeds meer bedrijven zetten chatbots in via Facebook Messenger om vragen automatisch te beantwoorden. Lees meer over chatbots en IA of bekijk dit voorbeeld van energiebedrijf Eneco.

at

E-mail

Laten we eerlijk zijn, e-mail is niet het nieuwste platform in dit rijtje. Toch is het een uitstekend voorbeeld van brede privécommincatie. Websites als MailChimp laten je aan een grote groep mensen een e-mailcampagne sturen. Je zou kunnen zeggen dat het om open communicatie gaat, maar als ontvanger zie je niet wie het bericht nog meer ontvangt, en de reactie die je verstuurd is opnieuw alleen voor de ontvanger zichtbaar.

Marketing en communicatie via e-mail is veelzijdig. Het ontwerp van de e-mail is helemaal eigen te maken en tekst, afbeeldingen, video’s en hyperlinks kunnen worden toegevoegd. Je bent niet afhankelijk van een vast format, wat bij een sociaal medium wel zo is.

snapchat-logo-2

Snapchat

Waar WhatsApp en Facebook Messenger vooral goed zijn voor het ontvangen van berichten en het voeren van een gesprek, daar is Snapchat goed in het versturen van content naar de doelgroep op een visuele manier. Foto’s en korte video’s worden verstuurd naar contacten. Tekst is secundair. De berichten, genaamd ‘Snaps’ zijn twee keer te bekijken, of 24 uur lang wanneer ze worden toegevoegd aan een verhaal.  Vooral voor het bereiken van de jongere doelgroep is Snapchat een goede keuze. 

instagram-logo

Instagram Stories

Instagram Stories wordt door sommigen gezien als een kopie van Snapchat en eigenlijk is het dat ook zo, aangezien zowel het idee als de werking bijna exact hetzelfde zijn. Net als Facebook Messenger gekoppeld is aan een Facebookpagina is Instagram Stories gekoppeld aan een Instagramaccount, en dat kan een plus zijn. Nieuwe stories die je toevoegt komen bijvoorbeeld automatisch bovenaan de app te staan bij je volgers.

Instagram Stories is een onderdeel van Instagram en niet een losstaand netwerk, zoals Snapchat.

Is jou bedrijf of het bedrijf waar je werkt al actief op één van deze sociale media. Of staat het op de planning voor 2017? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij adviseren je graag.

Tobias Moes

Tobias Moes

Database Marketeer & Social Advertising Specialist