Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

3 voorspellingen voor chatbots in 2018

Chatbots gaan veel van onze meer eenvoudige digitale taken overnemen in 2018. Op die manier gaan chatbots ons uiteindelijk tijd, geld en moeite besparen. Maar wat zijn nu de specifieke voorspellingen voor de toekomst van de chatbot in dit jaar? Social Brothers zocht het uit en heeft de belangrijkste voor je op een rij gezet.

Voorspelling 1: chatbots zullen de kloof tussen klanten en bedrijven overbruggen

Volgens één van de topexperts op het gebied van chatbots, Alex Attinger, zullen chatbots in 2018 de kloof tussen klanten en bedrijven overbruggen. De bedoeling is niet dat chatbots mensen zullen gaan vervangen op dit gebied, maar ze zullen er wel voor zorgen dat de effectiviteit in communicatie toeneemt. Dit kunnen chatbots doen doordat zij geen tijd nodig hebben om ergens over na te denken, of om te typen.

Een andere reden dat chatbots de kloof kunnen overbruggen is dat ze altijd toegankelijk zijn, en in sommige gevallen laagdrempeliger dan ‘echte’ medewerkers van de klantenservice. Je stelt een ‘domme’ of persoonlijke vraag liever  aan een chatbot dan aan een mens – een chatbot oordeelt niet. De reden dat chatbots mensen niet zullen vervangen, echter, is dat er altijd menselijke controle nodig is op de werkzaamheden van een chatbot. Hoe goed een chatbot ook emoties kan nabootsen, en er tot een zekere mate gepast op kan reageren, hij voelt het niet – en er kunnen dus foutieve reacties optreden. Hier sluit de volgende voorspelling bij aan.

Voorspelling 2: chatbots zullen sentiment en betekenis beter gaan begrijpen

Zoals al gezegd: chatbots zijn nu nog niet altijd even goed in het sentiment en de betekenis uit een zin halen. Dit kan in bepaalde situaties zorgen voor irrelevante, nutteloze of onbegrijpelijke antwoorden. In 2018 zal deze technologie echter verbeteren, waardoor het gemakkelijker wordt om chatbots in te zetten. Chatbots zullen nog meer werkzaamheden kunnen overnemen, en dit effectiever doen dan voorheen. Er kan hierdoor uiteindelijk een breder scala aan situaties, vragen en gesprekken aan chatbots worden overgelaten, en er zal steeds minder controle nodig zijn. Een chatbot kan sentiment en betekenis uit een zin leren te halen, door middel van verschillende Natural Language Processing tools: software programma’s die geïntegreerd kunnen worden met de chatbot, zodat zij ervan gebruik kunnen maken.

Voorspelling 3: shoppers zullen de voorkeur geven aan chatbots

Waar mensen nu nog eindeloos moeten zoeken naar producten, zullen ze steeds meer de voorkeur gaan geven aan chatbots. Waarom? Simpelweg omdat het tijd scheelt. Als een consument bij een chatbot aangeeft graag een nieuwe broek te willen, dan kan een chatbot daarbij een aantal suggesties doen voor bijpassende schoenen, of een shirt. Dit is een persoonlijke interactie, scheelt een consument zoekwerk, en is daarnaast ook een goede manier voor bedrijven om meer producten te verkopen.

Er zijn nog veel meer voorspellingen voor chatbots in 2018, te veel om in één blog te benoemen. Wil je weten over chatbots, er zelf één laten ontwikkelen, of een andere vraag of opmerking? Neem dan gerust contact met ons op.

Renze Klaveringa

Renze Klaveringa

Marketing Avonturier | Social Media fanatiekeling
Renze Klaveringa

Laatste berichten doorRenze Klaveringa (Bekijk Alle)