Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Wie wint de online verkiezingen 2017?

‘Jongeren moeten een schop onder hun hol en naar de stembus’, zei Tim Hofman (BNN) op Twitter. Ook zijn YouTube-serie #BOOS #POLERTIEK scoort goed met honderdduizenden views. Je zou dus zeggen dat het online speelveld er een is die de politiek wel moet betreden omdat je anders talloze stemmen van jongeren dreigt mis te lopen. Maar wie wint eigenlijk de online verkiezingen en wie bakt er he-le-maal niks van?

Welkom in 2017

De tijd dat je als lijsttrekker met een sterk debat de volledige bevolking in vervoering kon brengen, is voorbij. Wij houden de online trends goed in de gaten, en hoewel wij dit stuk begonnen met een analyse over jongeren en politiek, zien wij dat niet alleen jongeren zich in het online speelveld begeven. Onderstaande afbeelding uit het Social Media Onderzoek 2017 van NewCom laat zien dat de groep social media-gebruikers steeds oudere lagen van de samenleving bevat.

social media verkiezingen

Wil je dus scoren als bedrijf, persoon of politieke partij, dan heb je social media nodig. Het is lastig te meten welke politieke partij een goed WhatsApp-gesprek heeft met haar kiezers, maar de publiek zichtbare social media-kanalen zijn goed te analyseren. Wie wint op dit vlak en wie is de keiharde verliezer? Wij geven beknopt de scores aan de partijen die er het meest uit springen.

De beoordeelde kanalen

Wij gaan de volgende kanalen beoordelen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram

Zoals de tabel hierboven ook weer laat zien is Facebook (hoe ironisch ook) nog steeds vrijwel alleenheerser in Social Media-land. Win je hier publiek, dan ben je al een aardig eind. Verder zien wij al tijden een neerdalende lijn in het Twittergebruik, maar voor journalisten en politici blijft het toch een interessant medium om zonder al teveel moeite een mening te ventileren. Vandaar dat wij deze toch meenemen in dit verhaal. Ook LinkedIn komt aan bod, want hoe wordt ondernemend Nederland eigenlijk bediend? Daarnaast kijken wij naar Instagram, op dit moment een van de snelst groeiende kanalen met steeds meer nieuwe mogelijkheden.

1. VVD

Scoort prima met Facebook: 82.142 volgers. Zij maken gebruik van alle foefjes die op Facebook werken. Campagnefilmpjes, Q&A’s, evenementen. Er is weinig wat zij fout doen op ‘s werelds grootste sociale medium. Enig minpuntje? De pagina is via de website maar moeilijk te vinden. LinkedIn lijkt onder de meeste politieke partijen geen prioriteit, maar de VVD slaagt er als een van de weinigen in om toch een aardige volgersbase op te bouwen: 5.319.

De content is niet veel anders dan die op Facebook, maar dat was te verwachten gezien de beperkte mogelijkheden die LinkedIn biedt. Instagram: Er is weinig bijzonders aan de Instagram-feeds van de VVD (5.600 volgers) en de persoonlijke variant van Mark Rutte (6.295). Leuk detail is dat Mark pas 14 februari 2017 is begonnen met Instagram.

2. PvdA

De PvdA is geen uitblinker op Facebook of LinkedIn, maar doet op Instagram iets heel erg goed. Wie aan de PvdA denkt, denkt aan rood en dat is precies de overheersende kleur die je terugziet op Instagram. Op consistentie scoort de arbeiderspartij dus goed, hoewel dit misschien punten zijn voor de social media-fijnproever. Ook op Twitter pakt PvdA punten. Hier wordt continu interactie gezocht en laten zij als een van de weinige partijen zien dat zij ook via WhatsApp bereikbaar zijn. Qua volgersaantallen is de PvdA op geen enkel kanaal de grootste, maar doet zij ook weinig onder voor de anderen op Twitter: 107.605 volgers. In tegenstelling tot het behaalde zetelaantal dus. Behalve op Instagram wordt er niet gescoord en lijken Lodewijk Asscher en zijn partijgenoten een hoop te kunnen verbeteren.

3. PVV

Degene die het hardste schreeuwt, krijgt de meeste aandacht. Opvallend is dat je vanaf de website van de Partij voor de Vrijheid wordt doorgestuurd naar de social media-kanalen van voorman Geert Wilders en niet naar pagina’s met de naam PVV/Partij voor de Vrijheid. Op Facebook heeft de partij veel volgers: maar liefst 199.664. Qua content is het een wirwar en is er geen consistentie te ontdekken. Hetzelfde geldt voor Instagram: relatief veel volgers (10.100) maar geen consistentie of strakke vormgeving. En dan Twitter, hier floreert Wilders zoals Donald Trump dat ook deed tijdens de Amerikaans verkiezingen. Hier heeft de geblondeerde politicus 802.430 volgers en ook hier is de enige stijl die gehanteerd wordt: inconsistentie en weinig vormgeving. Wat kan beter? Er is nul interactie op Facebook en ik heb uit nieuwsgierigheid weleens de website bezocht, maar de PVV heeft niet de moeite genomen om mij via de eenvoudigste intikker nog een keer aan te spreken: advertenties door middel van retargeting.

4. SP

Veel video’s, af en toe wat vloekende kleuren en interactie. Er is weinig aan te merken op de Facebook-strategie van de SP, maar hij springt er ook niet uit. En dat is te zien aan het volgersaantal: 46.557. Hetzelfde geldt voor Twitter. Roemer en consorten Twitteren op los, maar dit levert geen verbazingwekkend hoog volgersaantal op: 38.692 volgers. En Instagram? Helaas, als je op zoek bent naar gelikte plaatjes met pakkende hashtags, dan moet je niet bij de SP zijn. LinkedIn dan? Daar is de Socialistische Partij wel te vinden, maar daar is het ook wel mee gezegd. De 1.120 volgers worden niet voorzien van (nieuwe) content. Al met al lijkt de SP de kiezers vooral te trekken via de traditionele media en maar een klein beetje via de voor de hand liggende social kanalen. De plank wordt dus volledig misgeslagen tegenover jongeren. Geen onderscheidende online strategie en pure middelmaat.

pvv social
5. CDA

Het CDA grossiert, net zoals de SP, in middelmatigheid. Geen bijzonder aantal volgers op de social kanalen en geen bijzondere content. Op Facebook heeft het CDA 46.173 volgers, op Twitter 32.138 volgers, op LinkedIn 4.287 volgers en op Instagram 3.383 volgers. De consistentie in publicaties is een van de betere van alle politiek partijen. Hoge kwaliteit foto’s en altijd herkenbaar CDA. Tussentijdse conclusie? Het CDA heeft voornamelijk wat oudere aanhangers en trekt het middelmatige zetelaantal door in de online strategie.

6. D66

D66 doet het net iets beter dan de middelmaat. Net iets meer volgers op alle kanalen en net iets slimmer aangepakt. Tijd voor de cijfers. Op Facebook is het volgersaantal 66.624, op Twitter 116.703, op LinkedIn is dat 3.422 en op Instagram 5.100. Wat doet D66 goed? Ook deze partij geeft aan dat je ze kunt bereiken via WhatsApp, het Instagram-kanaal is laagdrempelig opgebouwd met ‘gewone’ foto’s die jij en ik ook kunnen maken, op Facebook wordt de interactie opgezocht en er wordt gebruik gemaakt van bekende influencers (Jan Terlouw en Claudia de Breij). Wat beter kan? De partij heeft een prima volgersaantal op LinkedIn, maar in de belangrijkste periode van politiek Nederland wordt daar niks mee gedaan. De laatste twee berichten zijn van respectievelijk één en twee maanden geleden. Hier en daar is D66 dus progressief, maar wij kunnen ook gerust stellen dat ze pas op 66% zitten.

7. GroenLinks

De scholierenverkiezingen zijn in ieder geval gewonnen en dat zegt iets over de populariteit van Jesse Klaver en zijn vrienden. GroenLinks lijkt dé nieuwe jongerenpartij van Nederland. Als wij de Facebookstatistieken mogen geloven, heeft GroenLinks in een week tijd ruim 12.000 nieuwe likes op de pagina behaald. Het totaal staat op het moment van typen op 65.532. De content is zoals deze hoort te zijn en de input is daar ook goed voor met zo nu en dan een zelf georganiseerde meetup. Op Twitter (49.111 volgers) en LinkedIn (2.016) gebeurt weinig bijzonders, maar op Instagram gebruikt Klaver een trucje van tegenstander Wilders. Hier wordt namelijk Jesse Klaver in het middelpunt gezet en van een partij-Instagram is geen sprake. Geheel in lijn met de jongereninsteek heeft Klaver hier ruim 20.000 volgers.

8. Partij voor de Dieren

Deze partij kunnen wij niet ‘links’ laten liggen. Verrassend is dat deze partij andere partijen als PvdA, SP en CDA verslaat op Facebook als het gaat om het aantal volgers: 110.656. Ook op Instagram doet de partij van Marianne Thieme het behoorlijk: 6.168 volgers. Twitter valt daarentegen weer in het niet: 22.780 volgers. Ook LinkedIn stelt weinig voor: 841 volgers. Het design van de website is weinig bijzonders en op Facebook is deze weinig bijzondere stijl ook doorgevoerd. Het publiek lijkt dus voor de boodschap te vallen.

GroenLinks verkiezingen
Het oordeel

Laten we vooral vaststellen dat de meeste partijen nog een hoop kunnen leren. Is de content goed, dan ontbreekt de interactie. Is de interactie goed, dan wordt er weer te weinig gedifferentieerd van andere partijen. De grote verrassing is Partij voor de Dieren die in het bovenstaande rijtje op Facebook groter is dan de VVD en GroenLinks. Verder zouden wij de controversiële PVV als winnaar aanwijzen vanwege de grote volgersaantallen en de disruptieve en gedurfde manier van communiceren. De grote flater is alleen dat de PVV wel zendt, maar niet de interactie aangaat en dat is nu net waar social media voor is. De strijd gaat dan nog tussen de VVD en GroenLinks, de twee uitersten op politiek vlak. Beide partijen lijken niet te hebben geleerd van Donald Trump. Je kan zeggen wat je wil, maar de blonde leider van de Verenigde Staten zorgde voor keiharde retargeting en slimme beïnvloedingstechnieken op social media. De VVD mag de landelijke verkiezingen hebben gewonnen, maar onze prijs gaat toch naar GroenLinks. De 360-graden livestream van de AFAS Live meetup is een schot in de roos. Het sluit aan bij de doelgroep, het is innovatief en dat is precies hoe het hoort. De VVD laat punten liggen door de ‘spontane’ video’s net iets te netjes te organiseren.

360 graden video GroenLinks

Ter afsluiting nog een bericht aan de politieke partijen: als je de volgende verkiezingen wel wil scoren of juist nog beter wil scoren, dan stellen wij onszelf verkiesbaar!

Lennart Boele

Lennart Boele

Marketing Avonturier
Marketing Avonturier | Presenter | Social Media enthousiasteling
Lennart Boele
Lennart Boele