Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

De Vijf Marketing Trends Van 2019

… beter laat dan nooit

Dat we steeds afhankelijker worden van digitale gadgets is natuurlijk geen geheim. Het leven wordt ons steeds gemakkelijker gemaakt naarmate de jaren verstrijken. De afgelopen jaren zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van kunstmatige intelligentie en eigenlijk het hele marketing- ecosysteem. Wat brengt 2019? Social Brothers zet voor jou de belangrijkste digitale trends uiteen. Voor deze blog vraag ik onze marketing expert Melvin om met jullie zijn handige tips te delen, dus: lees, scan en schrijf op! Hier zijn de vijf belangrijkste ontwikkelingen:

  1. No Click Search

De afgelopen tien jaar is de manier waarop we consumeren volledig op de schop gegaan. Er komt een steeds grotere focus op niet alleen jou als klant, maar als persoon. Wat vind jij leuk/interessant/de moeite waard? Daar spelen online marketing trends ontzettend slim op in. Kunstmatige intelligentie speelt daarin een rol. De concentratieboog van de consument krimpt door een steeds groter wordende toevoer van digitale content.

Dan is de vraag natuurlijk, hoe behoud je deze aandacht? Door een zo kort mogelijke zoektocht te creëren: zo min mogelijk clicks. Google speelt hierop in, zo hebben we de No Click search wat inhoudt dat je, zoals de naam al zegt, weinig tot geen clicks nodig hebt om te komen waar je wil zijn. Zo hoef je bijvoorbeeld, alleen maar in te typen welke film jij wilt zien en de zoekmachine weet waar je bent, welke bioscoop in de buurt is en op welke tijden de films daar draaien. Of wanneer je research wil doen naar een bepaald product, bijvoorbeeld ‘pizza’, dan vind je meteen alles wat je wil weten. Dit betekent dat je de website van het bedrijf (of jouw website) gewoon zou kunnen overslaan om te krijgen wat je wil. Desondanks heeft Google niet alle antwoorden, het heeft echter wel het talent om deze antwoorden te vinden. Hier is echter wel iets tegen te doen, namelijk het gebruiken van: structured data, tailored content en het verschaffen van bondige informatie.

Melvin van Social Brothers: "Ik verwacht dat er over vijf jaar in elke ruimte een virtual assistant aanwezig is."

  1. Location Based Marketing

Stel je even voor dat je door een winkelstraat loopt, dan maakt het even niet uit welke winkelstraat of waar, maar je krijgt hier de melding dat jouw favoriete winkel je een interessante aanbieding doet. Of je loopt langs een koffietent en krijgt een push-melding dat de tweede kop gratis is. Dit zijn voorbeelden van location based marketing. Waarom is dit nu een trend? Omdat alles en iedereen mobiel is en zoals al gezegd, is personalisatie key. We willen geen advertenties zien van producten of diensten waar we geen interesse in hebben, deze zijn namelijk niet relevant voor ons. We willen ervaringen die iets toevoegen aan ons leven en interesses, location based marketing speelt hierop in. Hoe? Marketeers gebruiken je Wi-Fi connectie of GPS van je mobiel om je locatie te bepalen en op basis daarvan de doelgroep. Hierdoor worden de advertenties relevanter, wat voor een betere relatie met de klant zorgt.

  1. People Based Marketing

Hoewel deze trend niet zozeer nieuw is in de wereld van marketing, wordt het wel steeds belangrijker. Niet marketing via cookies, maar marketing via mensen. De digitale wereld blijft groeien en voor marketeers zijn er steeds meer online kansen. Tracking pixels zorgen voor retargeting en sign-ups zorgt voor doelgroepgerichtheid. Misschien duiken we echter iets teveel in de cijfers? Marketing blijft een vak voor en door mensen, en daar komt people based marketing de hoek omkijken, dat zich via geïntegreerde marketingsystemen richt op het individu en niet een groep. Om je te onderscheiden van de concurrenten is het daarom noodzakelijk om veel aan people based marketing te doen, zodat je ze altijd een stap voor blijft.

  1. Virtual Assistants

“OK Google, wat is de definitie van meteorologisch?”

Omdat het gebruik van deze virtuele helpers steeds populairder wordt zijn er ook steeds meer in omloop. Digitale assistenten reageren op stemgebruik dus, zeg je “Hey Siri” of “Hallo Cortana” of zeg je liever “OK Google”?

Welke je ook gebruikt, met alle drie de virtuele assistenten kan je bellen, locaties opzoeken, informatie naar voren halen en je agenda beheren. Digitale assistenten reageren op jouw stemgeluid, en functioneren het beste in een omgeving zonder al te veel ruis. Nu de gadgets na ontwikkelingen steeds beter worden, groeien ze ook in gebruik en populariteit (want niemand heeft toch tijd om vijf keer aan Siri uit te leggen dat het me-te-o-ro-lo-gisch is). Aankomend jaar zal het gebruik van virtuele assistenten dus zeker toenemen, niet alleen voor navigatie of je agenda maar bijvoorbeeld ook voor het bestellen van eten wordt een mogelijkheid! Melvin van onze marketing afdeling: “Ik verwacht er over vijf jaar in elke ruimte een virtual assistant aanwezig is en zal gaan luisteren naar jouw stem, op basis daarvan identificeert het wie jij bent. Ook zullen we in de toekomst minder handmatig typen, het zal veel meer via stem gaan.”

  1. Marketing Automation

Door gebruik te maken van marketing automation zorg je ervoor dat leads al in een eerder stadium binnen de customer journey kunt bereiken en aan je kunt binden. Hierdoor vergroot de kans op een uiteindelijke conversie. Het is de laatste jaren een beetje een marketing hype geworden en niet zonder reden. Programma’s als Marketo en Eloqua stellen bedrijven in staat om hun marketing uit te breiden als nooit tevoren.

Deze programma’s zijn voorbeelden van systemen waar een customer lifecycle automation een nieuwe feature is. Deze lifecycle wil eigenlijk nog meer gepersonaliseerde advertenties zeggen, wat juist betekent dat jij als klant – als het goed is – minder last van advertenties moet hebben! Kunstmatige intelligentie zorgt er namelijk voor dat zij jouw gebruik registreren en de advertenties daarop aanpassen. Wanneer je dus geen interesse toont in een bepaalde ad, word je vanzelf uit deze mailinglijst gezet. Zo wordt jouw hele journey aangepast naar jouw gebruiken.

Kortom, er komt veel om de hoek kijken op marketing gebied. Bij Social Brothers denken we met je mee. Dus, heb je hulp nodig bij het opzetten van een marketing plan? Contact us, it’s what we do:

E-mail: info@socialbrothers.nl
Tel: 030 737 09 02

Anne-Marie Slot

Anne-Marie Slot

Als content creator bij Social Brothers houd ik mij bezig met het schrijven en opmaken van teksten en blogs op de website.
Anne-Marie Slot

Laatste berichten doorAnne-Marie Slot (Bekijk Alle)