ABP is het pensioenfonds voor werknemers bij de overheid of in het onderwijs. 1 op de 6 mensen in Nederland krijgt een pensioen van ABP of bouwt er pensioen op. Dat maakt ABP tot een van de grootste pensioenfondsen ter wereld.
Rond Internationale Vrouwendag wil ABP aandacht schenken aan de financiële positie van de Nederlandse vrouw met de campagne realitycheck.nl. Hiermee willen zij meer bewustzijn creëren rondom dit maatschappelijk relevante thema en vrouwen helpen om hun financiële situatie onder de loep te nemen en te verbeteren.
Voor deze vijfdaagse campagne heeft Social Brothers samengewerkt met creatief communicatiebureau Enof. Deze campagne sluit aan bij een eerdere campagne in oktober/november 2019 waarin vrouwen bewust werden gemaakt van hun pensioenkennis.
Met de campagne realitycheck.nl wil ABP vrouwen inzicht bieden in hun financiële situatie en middelen aanreiken om beter met hun financiën om te gaan. Hiervoor staan op hun website verschillende tools, zoals een test om te zien hoe financieel onafhankelijk je bent en een handig huishoudboekje. Daarnaast kunnen vrouwen zich op de website aanmelden voor de cursus Financiën in de vingers, pensioenvoorlichting of een e-learningmodule.
Social Brothers heeft deze website gebouwd. De content hiervan is gemaakt door Enof. Wij als Social Brothers hebben de social mediacampagne voor onze rekening genomen. Het was de uitdaging om zoveel mogelijk mensen te bereiken en daarmee dit belangrijke thema in de kijker te zetten.
Samen met Enof is er een mooie en interactieve website gebouwd waarop vrouwen veel informatie en hulpmiddelen kunnen vinden rondom hun financiële situatie. We hebben een social mediacampagne gestart die inspeelt op Internationale Vrouwendag (8 maart).
De strategie achter de campagne was: Touch-tell-sell. Twee dagen voor 8 maart hebben we via social media advertenties verspreid waarin vrouwen een persoonlijk verhaal vertellen over hun financiële situatie. Zo wekken we interesse voor het onderwerp. Op Internationale Vrouwendag zelf worden vrouwen aangespoord om hun keuzes onder de loep te nemen met de realitycheck. De twee dagen na 8 maart leiden de advertenties naar de tools op de website. De focus ligt dan op het creëren van aanmeldingen.
Daarnaast hebben we een ‘hyper local targeting’ facebook- en instagramcampagne gedaan om deelnemers van de Internationale Vrouwendag-mars in Amsterdam te bereiken.
Dit project was allereerst een mooie samenwerking met Enof. Enof heeft het design gemaakt, terwijl Social Brothers de bouw van de website en de social media heeft verzorgd. Uit de campagne bleek duidelijk dat dit een thema is dat veel vrouwen aanspreekt. De campagne loopt heel goed: er worden veel realitychecks gedaan en er zijn wachtlijsten voor de training. De campagne helpt dus goed bij het creëren van bewustzijn. Op deze manier kan het ABP mensen aan zich binden en het eigen imago versterken.
Wil jij ook een goed lopende social mediacampagne? Neem dan contact met ons op!