Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Messi verdwijnt van TV

Mark Zuckerberg kan weer een nieuwe rekening openen, want Adidas verlaat het traditionele televisielandschap en richt de pijlen op social media. Geen Lionel Messi meer in een Adidas-reclame op televisie dus, maar alleen nog online. Waarom? Adidas is een merk voor jongeren en jongeren zijn niet meer vatbaar voor TV-commercials, volgens bestuursvoorzitter Erich Stamminger. Als meer grote bedrijven deze door Adidas ingezette trend volgen kan het snel klaar zijn met televisie. Leg eens uit!

Mark Zuckerberg Facebook
Miljoenen

Toen Adidas eind vorige week aankondigde te gaan stoppen met televisie, stond de advertising-wereld op zijn kop. De Duitse sportschoenenfabrikant vindt oude media ‘niet meer zo belangrijk’. Vanaf 2012 was al een daling in de jaarlijkse advertentie uitgaven te constateren. In 2012 werd nog 386 miljoen dollar uitgegeven aan advertising, waar drie jaar later 341 miljoen werd gespendeerd. Een teruggang van ruim 40 miljoen dollar. Aardige bedragen waar wij wel raad mee weten, maar bij Adidas doen ze niet zo moeilijk over een nulletje meer of minder. Bij de NBA-wereldkampioenschappen in 2014 werd een ‘double digit million amount’ uitgegeven om Adidas op de kaart te zetten.

Het einde

Commerciële televisie draait voor een groot deel op commercials. Wanneer meer partijen van het kaliber Adidas televisie verlaten, wordt het toch wel tijd dat de gevestigde televisiezenders achter de oren gaan krabben. Sterker nog, wat gebeurt er als ook wereldwijde topmerken als Coca-Cola, Nike, Samsung en McDonald’s besluiten de traditionele media te laten voor wat het is? Betekent dit dan het einde voor televisie als commercieel medium of het einde van televisie in zijn geheel? De lachende derde is Mark Zuckerberg. Adidas heeft namelijk aangekondigd de aandacht te verleggen naar nieuwe media en aangezien Facebook bijna elk groot medium opkoopt, verdwijnt veel advertentiebudget in de zakken van Zuckerberg.

Waarom?

Adidas wil groeien, en niet zo’n klein beetje ook. In 2020 moet een winst behaald worden van maar liefst 4 miljard dollar. Hoewel mediabedrijven met de dag beter kunnen inschatten of een traditionele commercial succesvol gaat zijn, kan dit niet in de buurt komen bij de specifieke targetingmogelijkheden die online adverteren biedt. Elke euro die in de online advertising-machine wordt gestopt, kan gevolgd worden. Levert advertentie 1 niets op? Dan stap je over op advertentie 2. Is de doelgroep te breed? Dan maken wij die toch iets specifieker? Zien wij dat een klant geïnteresseerd is in Nike? Dan kan Adidas besluiten in dezelfde vijver te vissen.

Jongeren

Naast dat het logisch is dat je wil weten hoe succesvol jouw advertentie-investering is, is de trend ook steeds meer dat jongeren hun aandacht verleggen naar interactieve media. Hoewel je bij een programma als The Voice of Holland in de liveshows wel je stem kunt uitbrengen op jouw favoriete kandidaat, is dit niet de interactie zoals deze online wordt geboden. Bij The Voice of Holland kan je niet direct contact hebben met John de Mol of Martijn Krabbé, als je dat al zou willen. Op media als YouTube en Facebook kan dit wel en wordt interactie ook gestimuleerd. De belangrijkste reden voor de overschakeling naar social media is echter het feit dat jongeren steeds minder lineaire televisie kijken. Het Sociaal en Cultureel Planbureau meldt eind 2016 dat 90% van de 65-plussers elke dag televisie kijkt tegenover 49% van jongeren tussen de 13 en 19 jaar. Met andere woorden: als deze trend doorzet, hoeven merken jongeren helemaal niet meer proberen te bereiken via televisie en wordt televisie alleen nog een feestje van Henk Krol (50PLUS) en zijn stemmers.

Voorspelling

Een concept als Netflix is razend populair en zorgt voor concurrentie met traditionele televisie, merken die zich richten op jongeren laten televisie links liggen en sociale media blijft door innoveren, zonder beperkende factoren als zendtijden en geen mogelijkheid tot directe interactie. Wil je Lionel Messi dus zien schitteren in de nieuwste commercial van Adidas? Dan moet je bij de social kanalen van het merk zijn. Over een aantal jaar zullen steeds meer (nieuwe) jonge merken zich richten op online-only. En dan staan wij natuurlijk klaar om deze merken wegwijs te maken in het online speelveld!

Lennart Boele

Lennart Boele

Marketing Avonturier
Marketing Avonturier | Presenter | Social Media enthousiasteling
Lennart Boele
Lennart Boele