Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Wanneer je online naar nieuwe sneakers op zoek bent, laten we zeggen Nike sneakers, en je vervolgens op elke website reclame ziet staan over diezelfde schoenen.
Alle online interacties die je uitvoert zoals clicks, zoekgeschiedenis, online surveys en quizzes worden onthouden. Deze data helpt bij het bouwen van jouw persoonlijke profiel. Bedrijven kunnen vervolgens deze data opkopen om jou te targetten met hun advertenties.
De DSA wilt deze ‘surveillance advertising’ gaan verbieden. Het Europees Parlement steunt officieel het verbod op het surveilleren van minderjarige online voor reclamedoeleinden en voor het gebruik van gevoelige gegevens. Daarnaast moet er meer transparantie komen rondom reclame gebruik. Platformen moeten gebruikers beter gaan informeren over de instellingen die zij gebruiken om mensen te targetten. Ook moet er meer duidelijkheid komen over hoe gebruikers deze instellingen gemakkelijk kunnen wijzigen.
2. Het stoppen van manipulatie door ‘dark patterns’
Je wilt een app downloaden maar deze vraagt je om eerst de algemene voorwaarde te accepteren, echter zijn deze voorwaarde zo lang dat je er bijna niet doorheen komt. Of je bezoekt een website waarbij je maar niet de knop kan vinden om de cookies uit te zetten. Dit zijn allebei twee goede voorbeelden van dark patterns. We zijn er al aan gewend geraakt dat het internet ons vaak gemanipuleerd, maar dit is natuurlijk niet normaal.
De DSA zal met een set nieuwe regels het gebruik van dark patterns tegengaan. Deze nieuwe regels moeten onder andere de volgende praktijken tegen gaan:
- Bepaalde knoppen of instellingen visueel duidelijker weergeven dan andere. Denk hierbij aan het accepteren of weigeren van cookies waarbij de laatste optie kleiner wordt weergegeven.
- Een gebruiker herhaaldelijk om toestemming voor bepaalde instellingen vragen.
- Een gebruiker aansporen om bepaalde instellingen te wijzigen.
- Het extra moeilijk maken om diensten te annuleren.
- Een gebruiker herhaaldelijk om toestemming vragen terwijl er al via een geautomatiseerde tool bezwaar is gemaakt.
3. Meer controle over welke content gebruikers wordt aanbevolen
Grote sociale media netwerken gebruiken geautomatiseerde algoritmes om content of producten te laten zien aan gebruikers. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘groepen waar je lid van moet worden’ op Facebook of je tijdlijn op Instagram toen deze ineens niet meer op chronologische volgorde gepresenteerd werd. Deze algoritmes zijn vaak zo ingesteld dat ze content laten zijn die een reactie uitlokken doordat ze extreem, opvallend of als schokkend worden ervaren. Deze algoritmes stimuleren het viraal gaan van negatieve content zoals haatspraak en nepnieuws.
De DSA moet het gebruik van deze algoritmes transparanter maken. Daarnaast moeten grote online platforms de keuze aanbieden voor gebruikers om deze aanbevelingssystemen te wijzigen. Denk hierbij aan Instagram die de keuze heeft teruggebracht om je feed weer chronologisch in te delen.
4. Haatspraak en illegale content moet beter gereporteerd kunnen worden
Momenteel is er niet een plek of systeem waar je online haatspraak of illegale content kan rapporteren.
Bij het invoeren van de Digital Service Act moet het de standaard worden om illegale content te rapporteren waarbij belangrijke details en de online locatie van gebeurtenis benoemd wordt. Daarnaast zal er gevraagd worden om bewijs aan te leveren waar dit mogelijk is. Grote online platforms krijgen ook zelf de verantwoording om snel te reageren op zulke aantijgingen.