Wat we doen

Ons team bestaat uit stuk voor stuk gedreven en enthousiaste young professionals. Voor ieder vraagstuk hebben wij de specialist, marketing avonturiers voor creatieve uitingen en campagnes en website helden voor een prachtige volledig responsieve website of webshop. Wil je liever opvallen met een unieke app voor een evenement of een bedrijfsgame? Onze app nerds bouwen de mooiste apps, perfect werkend op iedere tablet en smartphone.

Neem contact op

header icon

Google Analytics: Waar kijk je naar?

Heeft jouw bedrijf een website? Dan is de kans groot dat die gekoppeld is aan Google Analytics, een prachtige gratis tool die alles vastlegt wat er op en rond je website gebeurt. Met al die gegevens kun je conclusies trekken die je bedrijf verder helpen, maar het kan ook verwarrend zijn. Hoe voorkom je dat je verdrinkt in een zee van data?

icon google analytics geel

Navigatie

Om te beginnen: De navigatie van Google Analytics is redelijk eenvoudig. De kolom links laat het menu zien, rechts vind je de gegevens. Rechtsboven in stel je een tijdsperiode in door het kiezen van een begin- en einddatum. De informatie die in de gekozen periode gemeten is, wordt weergegeven.

Dit zijn de belangrijkste menu-onderdelen:

Dashboards

Een dashboard is een overzicht van gegevens die je zelf kunt samenstellen. Het maken van meerdere dashboards is ook mogelijk. Je ziet in één oogopslag de gegevens die je zelf hebt gekozen.

Doelgroep

Over je doelgroep, de personen die je website bezoeken, is veel te weten te komen. Van leeftijd en geslacht tot welke mobiele telefoon ze gebruiken.  Vooral wanneer doelgroepeigenschappen vergeleken worden met andere factoren kan dat leiden tot interessante conclusies

Gedrag

Als acquisitie vertelt waar bezoekers vandaan komen en ‘Doelgroep’ wie ze zijn, dan laat ‘Gedrag’ zien wat ze doen. Welke pagina’s bezoeken ze en hoe lang blijven ze erop? Via welk pad wordt genavigeerd? Alle informatie over de interactie tussen de website en de doelgroep valt onder gedrag.

Realtime

Onder het kopje ‘Realtime’ is alles te zien over de doelgroep die op dit moment op de website is. Je ziet live hoeveel personen de website bezoeken, hoe ze er gekomen zijn, op welke locatie ze zich bevinden en welke pagina’s bekeken worden.

Acquisitie

Acquisitie geeft aan waar je bezoekers vandaan komen op internet. Hebben ze naar je bedrijfsnaam gezocht of zijn ze via Facebook op je website beland. Op welke termen is nog meer gezocht en welke sociale netwerken zorgen voor veel verkeer? Dát is wat acquisitie aangeeft.

Conversie

Van conversie, het overhalen van de bezoeker tot een bepaalde actie, is bij iedere website sprake. Of het nu het lezen van een artikel is of het kopen van een product. Onder het kopje ‘Conversie’ stel je in wanneer een conversie gemeten wordt en hoeveel conversie je wilt halen. Daarna wordt dit netjes bijgehouden. Conversie is belangrijk, want het geeft aan hoe alle andere informatie leidt tot het uiteindelijke doel.

Welke data zijn belangrijk?

Alle informatie die Google Analytics biedt kan relevant zijn. Het is maar net wat je wilt weten. Toch zijn er bepaalde data die eigenlijk voor iedere website-eigenaar interessant zijn.  Dit zijn onze aanraders:

Bouncepercentage en nieuwe sessies

Doelgroep > Overzicht

google analytics bouncepercentage nieuwe sessies

Dit geeft aan hoe de website in het algemeen presteert. Een laag bouncepercetage is positief, het betekent dat bezoekers niet zo snel de website verlaten. Voor het percentage nieuwe sessies is het andersom, hoe hoger hoe beter. Een laag percentage nieuwe sessies is niet altijd slecht, maar nieuwe sessies gaan wel samen met nieuwe potentiële klanten.

Kijk onder ‘Doelgroep’ ook naar de andere gegevens als geslacht, leeftijd en demografie. Het geeft je een goed idee van wie je doelgroep is.

google analytics topkanalen
Topkanalen

Acquisitie > Overzicht

De topkanalen geven op het hoogste niveau aan waar bezoekers vandaan komen. Is je website wel genoeg vertegenwoordigd op internet? Komen er bijvoorbeeld erg weinig mensen via Organic Search (zoekopdracht), dan moet de SEO (vindbaarheid) verbeterd worden.

Bij Acquisitie > Sociaal > Overzicht is  te zien vanaf welke sociale netwerken bezoekers komen. Zo zie je welke sociale media voor veel verkeer naar de website zorgen en bij welke je misschien de contentstrategie moet veranderen.

Pagina’s

Gedrag > Site-content > Alle pagina’s

Google Analytics pagina's

Dit overzicht van pagina’s is te sorteren op allerlei aspecten, zoals aantal paginaweergaven, het bouncepercentage en het percentage uitstappunten. Sorteer de pagina’s bijvoorbeeld op het aantal weergaven of het bouncepercentage (hoe lager hoe beter). Dat geeft je een goed idee van de bestpresterende pagina’s en pagina’s die onder de loep genomen moeten worden.

Uitstappagina’s

Gedrag > Site-content > Uitstappagina’s

google analytics uitstappagina's

Een uitstappagina is een pagina waarop de website verlaten wordt. In principe is elke pagina een uitstappagina, maar in deze tabel is te zien op welke pagina’s bezoekers het vaakst verdwijnen. Pagina’s staan bovenaan omdat ze simpelweg veel bezocht worden, maar het kan ook dat de pagina nodig verbeterd moet worden, bijvoorbeeld qua tekst, opmaak of omdat de navigatie daar doodloopt.

Kijk uit voor spam

Sommige ‘adverteerders’ kiezen voor een agressieve manier om mensen te bereiken: Spam. Ook op Google Analytics is iedere website daar het doelwit van. Spammers manipuleren Google Analytics, waardoor het lijkt of de website bezocht is. Tussen de gegevens verschijnt een hyperlink waar spammers hopen dat je op klikt. Doe dat vooral NIET, de website kan malware bevatten.

Het grootste probleem is dat spam een onjuist beeld kan geven van de informatie. Het is dan ook van belang een filter te installeren die spam uitsluit. Via Google zijn veel websites te vinden die uitleggen hoe het moet. Heb je toch hulp nodig, dan kun je altijd bij ons terecht!

Meten is weten

Google Analytics is rijk aan data. Als je er tijd in investeert en weet waar je naar moet kijken, krijg je waardevolle informatie terug. Veel van de gegevens zijn zowel voor de hele website te bekijken als voor een specifieke pagina.

Tip: Alle screenshots uit dit artikel komen van het demo-account van de Google Merchandise Store. Je kunt dit account gebruiken om rond te kijken en te wat te oefenen met de Analytics-omgeving.

Ga jij je verdiepen in Google Analytics? Probeer ook gegevens met elkaar te vergelijken. Wil je meer weten over Google Analytics of over hoe je website presteert? Neem contact op, we helpen je graag verder!

Tobias Moes

Tobias Moes

Database Marketeer & Social Advertising Specialist